خبر

رفع ناترازی انرژی با افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز

رفع ناترازی انرژی با افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز

با همکاری وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه، کنسرسیومی از موسسات سرمایه‌گذاری اعم از بانک‌ها و شرکت‌های پیمان کاری وارد سرمایه گذاری در نفت و انرژی شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز با همکاری بسیار خوب شکل گرفته بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، کنسرسیومی از بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و پیمانکاری، قرار است تفاهم نامه‌ای به ارزش 27 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز امضا کنند. در شرایط کنونی و با توجه به ناترازی در بخش انرژی و بنابر گفته مسعود میر کاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ سرمایه‌گذاری در پروژه های نفت و گاز نه تنها هزینه نیست که یک سرمایه گذاری بلند مدت است. چرا که پروژه‌های نفت و گاز زود بازده بوده و سرمایه آن در کمتر از یک سال برمی‌گردد.

بنابر سخنان میرکاظمی، این نوع از سرمایه‌گذاری می‌تواند بهترین راه حل برای حجم بالای نقدینگی کشور نیز باشد. ما می‌توانیم از این فرصت به نحو احسن استفاده و از حجم بالای نقدینگی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون استفاده ببریم که انرژی یکی از بهترین و مهمترین آنهاست.

میرکاظمی همچنین گفت: اگر بخواهیم به ناترازی در بخش انرژی پایان دهیم، میزان سرمایه گذاری را باید از 27 به 80 میلیارد دلار برسانیم.
در همین راستا، مجتبی یوسفی نماینده اهواز با اشاره به موضوع ناترازی انرژی در کشور گفت: 70 درصد سبد انرژی کشور گاز بوده و از سوی دیگر 70 درصد انرژی مورد استفاده نیروگاه‌ها نیز گاز بوده و وابستگی به گاز مرتبا در حال افزایش است. همگی اینها در حالی بیان می‌شود که در خوشبینانه ترین حالت بازدهی نیروگاه ها 36 درصد است و باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا این میزان به 55 درصد برسد. 

یوسفی (نماینده اهواز) در ادامه گفت: در فصل سرد سال به‌دلیل اینکه مصرف گاز خانگی به ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد ما با ناترازی مصرف و تولید روبه‌رو می‌شویم. با راه اندازی دوباره سوآپ می‌توان از قطعی‌های مکرر گاز خانگی در زمستان ممانعت به عمل آورد. در حال حاضر مذاکرات خوبی را با روسیه در زمینه سوآپ گاز و صادرات انجام داده ایم. با اقدامات کوتاه مدتی که در یک سال گذشته صورت گرفته، توانستیم یکی از پالایشگاه های فاز 14 پارس جنوبی و برخی چاه های فاز 11 را عملیاتی نماییم. به این ترتیب با افزایش تولید به میزان 25 میلیون متر مکعب در 6 ماه سال 1400 و همین طور با مدیریت صحیح وزارت نفت، در هیچ یک از فصل های سال دچار مشکل مربوط به تامین انرژی نشدیم.

وی درباره رفع ناترازی گاز در بلندمدت نیز بیان کرد: توسعه میدان های مشترک یکی از بهترین برنامه ها برای رفع ناترازی انرژی است که در حال حاضر در حال پیگیری آن هستیم. آمارها نشان می دهند که میزان تولید گاز  تا سال 1408 شمسی باید به 1.5 میلیارد متر مکعب برسد. برای رسیدن به این هدف باید میزان سرمایه گذاری در بخش نفت و انرژی حداقل به 80 میلیارد دلار برسد. در غیر این صورت نمی توانیم نیاز داخلی را تامین کرده و باید گاز وارد کنیم. 

یکی از اتفاقات خوب سال گذشته، سرمایه گذاری در حوزه نفت و توسعه میدان‌ها با همکاری بین وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه بوده است که منجر به سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری بانک ها وهدلینگ ها منتهی شد.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین بیان داشت: ما در سازمان برنامه و بودجه به جای نگاه بودجه محور باید نگاه برنامه محور داشته باشیم. این در حالی است که در حال حاضر عمده زمان سازمان برنامه و بودجه به جای برنامه صرف بودجه می شود. و همچنین در پایان گفت: برنامه های توسعه گذشته 25 الی 30 درصد محقق شده است و ما اگر بخواهیم به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم باید برنامه ریزی داشته باشیم. در همین راستا گزارش های ملی به سیاست گذاران و همچینین سرمایه گذاران از محل آمار داده شود.

نویسنده: گروه تولید محتوا
دوشنبه 2 آبان 1401 ساعت 12:47
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین