خبر

کاهش ذخایر نفت خام آمریکا؛ تقاضا افزایش یافته است؟!

کاهش ذخایر نفت خام آمریکا؛ تقاضا افزایش یافته است؟!

سیگنال‌های کاهش رشد اقتصادی در نتیجه رکود اقتصادی و از سوی دیگر کاهش میزان عرضه نفت خام کاملا بر قیمت های نفت خام در بازار اثر گذار بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از وب سایت «اف ایکس استریت»، قیمت‌های نفت خام در این هفته بین کاهش و افزایش در نوسان بوده است زیرا نگرانی‌ها در مورد کندی رشد اقتصاد جهانی و از سوی دیگر کاهش عرضه یکی شده و بازار را کاملا تحت تاثیر قرار داده‌اند. سرمایه‌گذاران علاقمند هستند بدانند، کاهش عرضه تولید اوپک پلاس، چگونه بر قیمت‌های نفت خام در بازار اثر‌گذار خواهد بود. 

دولت بایدن در قبال اوپک پلاس و علی‌الخصوص عربستان سعودی موضع کاملا متفاوتی اتخاذ (اعضای اوپک در طی جلسه ماه گذشته خود در وین، تصمیم گرفتند میزان تولید نفت خام را 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا قیمت‌های نفت خام در بازار واقعی‌تر شود) و شروع به تهدید این کشور به عنوان بزرگترین متحد آمریکا در خاورمیانه نموده است. به این ترتیب تنش‌های بین آمریکا و عربستان مرتبا افزایش یافته است. آمریکا برای ممانعت از افزایش قیمت نفت خام، 15 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خام (SPR) خود را وارد بازار کرد.

فرایند ورود ذخایر استراتژیک آمریکا به بازار با موج انتقادات داخلی روبرو شده است. دولت بایدن با طرفداری از انرژی سبز و پایان استفاده از سوخت‌های فسیلی، ظرفیت‌های تولید پالایشگاه‌های خود را کاهش داد و به سوخت اوپک اکتفا نمود. که این موضوع با جهت‌گیری جدید اوپک و در آستانه شروع انتخابات آمریکا باعث تولید دردسرهای انتخاباتی برای بایدن شده است. آنچه مسلم است، آمریکا نمی‌تواند یک شبه تولید نفت خود را افزایش دهد. 

با ایجاد تنش بین عربستان و آمریکا، عربستان نشان داد که نمی‌خواهد در رابطه با میزان عرضه نفت، تابع آمریکا بوده و هر آنچه که دیکته می‌شود را انجام دهد. در همین راستا آمریکا از زمان برگزاری نشست اوپک در مهر ماه، بارها سعی کرده است که این کشور را برای افزایش عرضه نفت و در نتیجه کاهش قیمت نفت خام تحت فشار قرار داده است، که ظاهرا بی نتیجه هم بوده. 

 سرمایه‌گذاران نفتی می‌دانند که وضعیت فعلی تنها به نفع سعودی‌ها خواهد بود زیرا ایالات متحده نمی‌تواند تولید نفت را یک شبه افزایش دهد، اما سعودی‌ها مطمئناً در صورت تمایل می‌توانند سریعا تولید و عرضه نفت خود را کاهش دهند. از دیدگاه معامله‌گران، این نقطه خاص همچنان بسیار حساس است و احتمالاً همه نگاه ها روی این عناصر متمرکز است.

تحلیل فاندامنتال

روز چهارشنبه، اداره اطلاعات انرژی (EIA) تغییرات هفتگی در ذخایر نفت خام را منتشر کرد که نشان دهنده کاهش 1.725 میلیون بشکه ای نفت خام آمریکا بود. این در حالی است که رقم پیش‌بینی شده 1.380 میلیون بشکه بیشتر از این مقدار بود. در این شرایط و با شکاف احتمالی مابین عرضه و تقاضای نفت خام و همین طور کندی رشد اقتصاد جهانی، قیمت های نفت نوسان بالاتری را تجربه کرد.
 به نظر می رسد بازار در حال حاضر سیگنال‌های متفاوتی دریافت می کند، زیرا کاهش ذخایر نفت ایالات متحده نشان دهنده افزایش تقاضا در این کشور است، در حالی که سیگنال های ضعیف اقتصادی تأثیر نامطلوبی (بر قیمت ها) دارد.

نویسنده: گروه تولید محتوا
دوشنبه 2 آبان 1401 ساعت 11:20
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین