خبر

روپیه، جان دوباره گرفت

روپیه، جان دوباره گرفت

با توجه به اینکه پیرو ممنوعیت کالاهای غیرضروری، واردات پاکستان در ماه جولای بیش از یک سوم کاهش یافت، فشار بر روپیه کم شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، وزیر دارایی روز یکشنبه گفت که واردات پاکستان در ماه جولای پس از ممنوعیت کالاهای غیرضروری بیش از یک سوم کاهش یافت و افزود که بهبود وضعیت تجارت فشار بر روپیه را کاهش می‌دهد.

مفتاح اسماعیل در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت که واردات جولای به 5 میلیارد دلار کاهش یافته است که کاهش 35 درصد از رکورد ماهانه 7.7 میلیارد دلاری ماه ژوئن محسوب می‌شود.

اسماعیل گفت: «این بسیار خوشایند است و فشار روی روپیه را از بین خواهد برد.»

روپیه پس از کاهش حدود 5 درصدی در هفته گذشته و بیش از یک چهارم ارزش خود در سال جاری، در روز جمعه کمی افزایش یافت و به 239.37 دلار رسید.

ممنوعیت واردات کالاهای غیرضروری به جز خودرو، تلفن همراه و لوازم خانگی هفته گذشته لغو شد.

اسماعیل گفت که دولت او تصمیم گرفته است که کسری حساب جاری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و ظرف یک یا دو سال مازاد ایجاد کند.

این کشور آسیای جنوبی ذخایر خارجی دارد که به سرعت در حال کاهش است و برای تامین مالی کسری حساب جاری در حال افزایش در تقلاست که در ماه ژوئن شاهد افزایش 2.3 میلیارد دلاری بود که عمدتا به دلیل افزایش واردات نفت روی داد.

کسری برای سال مالی منتهی به 30 ژوئن 17.4 میلیارد دلار در برابر 2.8 میلیارد دلار در سال قبل بود.

اوایل ماه ژوئیه، پاکستان به توافقی با صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت 1.17 میلیارد دلار تحت پرداخت بسته کمک مالی دولت دست یافت.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 10 مرداد 1401 ساعت 11:59
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین