خبر

قیمت دلار چند؟ قیمت دلار نوسان دارد. قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان نزدیک شد. پیش بینی ها از قیمت دلار در روزهای آینده چیست؟ جدیدترین قیمت دلار را در جدول زیر مشاهده کنید.

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس نرخ صرافی ملی ایران امروز (۱۴ مرداد ۱۴۰۱) هر دلار آمریکا به مبلغ ۲۷ هزار و ۹۱۹ تومان و هر اسکناس یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۸۳۳ تومان به فروش می‌رسد.

نام ارز قیمت (تومان)
دلارآمریکا 27.919
یورو 

28.883

پوند انگلیس 37.791
لیر ترکیه  1.730
یوان چین  4.655
دینار عراق  21
روبل روسیه 513

افزایش قیمت دلار در بازار

قیمت‌ دلار امروز پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱، بر خلاف دیروز روند صعودی داشت. افزایش قیمت دلار و اونس جهانی باعث شد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز صعودی شود. در بازارهای دلار، طلا و سکه چه گذشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۲۷۹۱۹ تومان اعلام شد.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، بر خلاف روز گذشته روند افزایشی داشت. البته ارز آمریکایی همچنان زیر نرخ مقاومتی پیشین معامله می‌شود. دیروز کف قیمت دلار ۳۱,۱۰۰ و سقف قیمتی آن ۳۱,۴۵۰ تومان بود.

در ساعات پایانی معاملات نرخ دلار به حدود ۳۱۱۵۰ تومان رسیده بود. این روند کاهشی به معاملات غیرقانونی دلار فردایی نیز سرایت کرده بود. امروز اما ارز آمریکایی در محدود ۳۱۲۵۰ تومان معامله می‌شود. در ساعات اخیر نیز دلار فردایی روند افزایشی دارد. البته برخی منابع نیز معتقدند کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰،۲۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۴۲۰ تومان رسیده است.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۲۷۷۸۱ تومان ثبت شده است.

سامانه سنا نیز قیمت آن را با افزایش نسبت به روز گذشته برای فروش ۲۷۹۱۹ تومان اعلام کرده است.

سیگنال‌ های موثر بر قیمت دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. امروز قیمت دلار افزایشی بود. به نظر می‌رسد بعد از ریزش دیروز قیمت دلار، امروز کمی از جو خوشبینی کاسته شده بود و افزایشی‌های بازار توانستند کمی روند را برگردانند. از سوی دیگر، این روزها تنش‌ها میان چین و آمریکا نیز قیمت اونس را افزایشی کرده است. امروز طلا و سکه در بازار داحلی، تحت تاثیر قیمت دلار و طلای جهانی گران شدند.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است. با سفر نمایندگان، ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا به وین، دور جدیدی از گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیم برای احیای برجام به زودی آغاز می‌شود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین، گفت با وجود این که در این مرحله، تلاش‌ها برای احیای برجام پایین است، این کشور آماده نهایی کردن یک توافق در مذاکرات است (ایسنا).

همچنین، میخائیل اولیانوف، دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد که نباید از هیچ تلاشی برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز و توافق نهایی دریغ کرد. به گفته او، طرفین به خط پایان نزدیک هستند و او امیدوار است که این نشست، دور پایانی مذاکرات برجام باشد (ایرنا).

در این میان، وال استریت ژورنال مدعی شد که ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار گذاشته، اما خواستار تضمین های قوی‌تر از امریکا شده است. البته یک منبع آگاه در گفتگو با رسانه‌های داخلی این خبر را تکذیب کرده است.

تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز گفت: ایران با حسن نیت مشغول مذاکره با طرف‌های دیگر برای از سرگیری اجرای کامل توافق است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مسئولانه رفتار نموده و با صبر راهبردی و مقاومت حداکثری خود توانست این توافق را حفظ کند. وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته‌ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر خواهد گرفت.

پیش ‌بینی قیمت دلار

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته بود: در صورت احیای برجام، بازارهای مالی موقتا کاهشی می‌شوند اما در صورت شکست مذاکرات، احتمالا فنر قیمتی آنها شکسته خواهد شد. به اعتقاد او، آینده بازارهای مالی به اخبار برجامی و تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی بستگی دارد که دومی سیگنال صعودی را ارسال می‌کند.

البته برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته بود که به نظر نمی‌رسد تحریم‌های جدید آمریکا در کوتاه‌مدت تاثیری داشته باشد. در یک ماه آینده روند بازار ارز کشور به همین صورت ادامه دارد اما تحریم گلوگاه‌های صادراتی کشور می‌تواند در درازمدت بر دلار اثر بگذارد.

همچنین نادر بذرافشان، دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر نمی‌رسد این تحریم‌ها تاثیری در روند بازار کشور در آینده داشته باشد. عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه، افزایش اونس جهانی و میزان تقاضا در بازار است. اونس جهانی در چند روز گذشته حدود ۵۰ دلار افزایش پیدا کرد. همچنین، به دلیل فرارسیدن ماه محرم، میزان تقاضا در بازار داخلی کاهش یافته است. با توجه به ورود به ایام محرم و کاهش تقاضا در بازار و همچنین، کاهش قیمت‌ها در هفته‌های گذشته، به نظر می‌رسد روند کاهشی بین یک تا دو درصد ادامه داشته باشد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده

نرخ توافقی دلار در صرافی ها، امروز در کانال ۳۰ هزار تومان با نوسان همراه بود و در پایان معاملات امروز صرافی ها، به رقم ۳۰۴۵۰ تومان رسید. در این روز، حجم معاملات دلار در بازار توافقی به رقم ۵ میلیون و ۱۲۹ هزار دلار رسید.

به گزارش نبض بورس؛ فعالان بازار ارز در آخرین روز کاری هفته، شاهد تداوم نوسان محدود قیمت دلار و یورو در صرافی های بانکی و مجاز بر اساس سامانه سنا بودند؛ ارزی که به عنوان مثال برای سرفصل مسافرتی یا دانشجویی مورد تقاضای مردم است. این در حالی است که نرخ توافقی دلار در صرافی ها، امروز در کانال 30 هزار تومان با نوسان همراه بود و در پایان معاملات امروز صرافی ها، به رقم 30450 تومان رسید. در این روز، حجم معاملات دلار در بازار توافقی به رقم 5 میلیون و 129 هزار دلار رسید.

این در حالی است که در هفته های گذشته، دلار توافقی به کانال 28 هزار تومان نیز رسیده بود. از سوی دیگر؛ در بازار آزاد و غیررسمی نیز بهای دلار، در کانال 31 هزار تومان در نوسان است، هرچند حجم معاملات بازار غیررسمی نسبت به گذشته، بسیار کمتر شده و عملا تاثیرگذاری بر نرخ ارز در معاملات بازار ندارد.

از سوی دیگر نرخ یورو توافقی نیز امروز در آخرین معامله به رقم 31800 تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش نرخ دارد. حجم معاملات یورو نیز امروز به رقم 98 هزار و 400 یورو رسید.

کامران سلطانی‌زاده دبیر کل کانون صرافان کشور در خصوص پیش بینی بازار ارز در روز‌های پیش رو اظهار داشت: با توجه به تعطیلات پیش رو و تعطیلی ایام ماه محرم، شاهد نوسان و هیجان زیادی در بازار نخواهیم بود. سلطانی‌زاده تاکید کرد: احتمال رشد تقاضا در بازار دینار عراق و ارز زیارتی وجود دارد، که با توجه به حجم بازار توافقی در صرافی‌ها، قابل عرضه است و دغدعه‌ای از این جهت وجود ندارد و هموطنان متقاضی با خیال آسوده می‌توانند نیاز ارزی خود را در شبکه صرافی‌های مجاز سراسر کشور تامین کنند؛ بنابراین بازار آرامی در هفته آینده پیش بینی می‌گردد.

مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران در آیین گشایش نماد معاملاتی ریال- روبل اعلام کرد، با توجه به پایداری تامین منابع ارزی روبل، بازگشائی نماد روبل - ریال در بازار متشکل، باعث متنوع سازی خدمات و محصولات شبکه کارگزاران بازار متشکل ارز می شود. وی افزود: دامنه مجاز نوسان قیمت برای نماد روبل در برابر ریال ۵ درصد و حداقل حجم هر سفارش ۵۰۰۰ روبل است. همچنین واحد پایه سفارش ۱۰۰ روبل و تیک قیمتی نیز ۱۰ ریال میباشد. هامونی یادآور شد: بحث حذف ارزهایی مثل دلار و یورو در مبادلات تجاری بین دو کشور، مهم است. در حال حاضر اگر الان یک دانشجوی مستقر در دانشگاه های روسی بخواهد ارزی را مبادله کند، قطعا باید از ریال به دلار یا درهم تبدیل کند و از آنجا به روبل منتقل کند؛ بنابراین با اقدام امروز یه اتوبان دوطرفه بین روبل و ریال مستقیما اتفاق خواهد افتاد.

در هفته های پایانی سال گذشته، رئیس کل بانک مرکزی در آیین رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران با بیان اینکه تسهیل تامین ارز متقاضیان واقعی با سامانه برخط ارزی مهیا شده است گفت: با توجه به تامین ارزی که در سال جاری انجام شده است، در بهترین وضعیت ذخایر اسکناس ارزی قرار داریم.

به واسطه این سامانه پوشش نیازهای واقعی مردم بیشتر از قبل انجام می شود. کارکرد این سامانه به گونه ای است که هر فرد و از هر نقطه ایران می تواند با مراجعه به این سامانه با ثبت تقاضا و ارائه مدارک، صرافی مورد نظر خود را انتخاب کند.

همچنین شخص متقاضی می‌تواند تاریخ تحویل ارز را نیز در سامانه مشخص کند. دکتر صالح‌آبادی پیاده‌سازی این سامانه را در راستای تکریم ارباب رجوع و مردم دانست و گفت: این روشی سهل‌تر است که موجب دسترسی آسان مردم به بازار ارز کشور می‌شود. در چنین شرایطی در سریع‌ترین زمان ممکن فرد می‌تواند نسبت به خریداری ارز اسکناس مورد نیاز خود اقدام کند و به بیان بهتر امکان برنامه‌ریزی را برای فرد فراهم می‌کند.

با وجود، توصیه تحلیل گران این است که معامله‌گران باید از خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کنند. وضعیت بازار به گونه‌ای است که هر لحظه امکان تغییر مسیر وجود دارد. تحلیل‌گران به معامله‌گران توصیه می‌کنند که به صورت پله‌ای اقدام به خریدوفروش کنند.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین