خبر
رمز ارز

ده حقیقت در مورد ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲

در هجوم داده‌های غیرمتمرکز و پراکنده در بازار رمزارزها، یکی از بهترین راه‌های آگاهی از این بازار، قرارگرفتن در جریان آخرین تغییرات ارز دیجیتال در دنیای فین‌تک باشد.

صحنه جهانی سیاست هر روز با مسائل و آشفتگی‌های تازه روبه‌روست و اقتصاد هم دراین‌بین دستخوش نوسانات و تغییرات بسیار است؛ بنابراین این‌که گاه‌وبیگاه با اخبار مربوط به ارز دیجیتال روبه‌رو شویم چندان تعجبی ندارد. چرا که گمانه‌زنی‌ها دررابطه‌با فرازوفرود ارز دیجیتال، این‌که باید روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرد یا روی دیگر ارزهای دیجیتال، رو به افزایش است. همه این گمانه‌زنی‌ها به‌نوعی به یکدیگر ربط دارند، در این مطلب نگاهی به حقایق مربوط به ارزهای دیجیتال می‌اندازیم.

  • قوانین و مقررات در حوزه ارزهای دیجیتال چگونه وضع می‌شوند؟

اکثر مردم بر این باورند که ارزهای دیجیتال از هیچ قانونی پیروی نمی‌کنند، اما حداقل در کشورهای توسعه‌یافته این‌چنین نیست. مثلاً مبادله ارز در کشور امریکا تحت حمایت قوانین بانکی این کشور یا همان (BSA) است. این بدین معناست که توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال موظف به دریافت تأییدیه از شبکه اجرای جرائم مالی وزارت خزانه‌داری امریکا هستند. ضمن این‌که باید گواهی عدم سابقه پول‌شویی و گواهی عدم سابقه تروریستی را از مراجع قانونی دریافت کنند و به طور منظم به نهادهای نظارتی دولت گزارش عملکرد ارائه دهند.

تاکنون حدود ۱۶ درصد از مردم امریکا در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اخیراً نیز جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا، فرمان اجرایی را به امضا رسانده که دولت فدرال امریکا را موظف می‌کند، بازار دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال را تحت نظارت قرار دهد.

  • آیا قوانین اقتصادی بین‌المللی خاصی برای بیت‌کوین وجود دارد؟

جواب این سؤال منفی است. چرا که تا زمانی که هر کشور قوانین اقتصادی خاص خود را دارد، بیت‌کوین و یا دیگر ارزهای دیجیتال از قانون بین‌المللی خاصی تبعیت نخواهند کرد. بسیاری کشورها از بیت‌کوین برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

مثلاً «السالوادور» اولین کشوری است که تحریم این ارز را شکست و در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان ارز رایج از آن استفاده کرد. حتماً می‌دانید که بیت‌کوین در دسته ارزهای «پی تو پی» قرار دارد، بدین معنی که این ارز قابل گردش در بین تمامی کاربرانی است که در هر نقطه دنیا از کیف پول الکترونیکی استفاده می‌کنند، ازاین‌رو عموم مردم تصویر روشنی از این ارز در ذهن ندارند. بااین‌وجود بیت‌کوین کم‌کم جای خود را به‌عنوان ارز دیجیتال قابل‌قبول نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال در معاملات بازکرده است.

  • استفاده از ارزهای دیجیتال در کدام کشورها رایج‌تر است؟

ایرادی ندارد اگر گمان کنید پاسخ سؤالتان کشورهای آمریکا و یا السالوادور است که در آنها بیت‌کوین از ارزهای رایج به شمار می‌رود، اما در واقع این کشور «ویتنام» است که بالاترین استفاده از انواع ارزهای دیجیتال را دارد. بر اساس آمار، در این کشور کوچک جهان‌سومی که در منطقه آسیایی اقیانوس آرام قرار دارد، استفاده از ارز دیجیتال با کشوری همچون هند با آن وسعت و جمعیت، برابری می‌‌کند.

  • استفاده از ارز دیجیتال در کدام کشورها ممنوع است؟

بر اساس آمار و ارقام، هرچند که ارزهای دیجیتال در چین ممنوع‌اند، در واقع ۲۰ درصد از شبکه جهانی بیت‌کوین از آن چینی‌هاست. همچنین معاملات ارز دیجیتال در کشورهای «قطر، روسیه، ترکیه، مقدونیه شمالی، بنگلادش، مصر، مراکش و عراق» ممنوع اعلام شده است.

  • برای استخراج یک بیت‌کوین چقدر زمان لازم است؟

بر اساس وبسایت «اینوستوپیدیا» بهترین نرم‌افزار استخراج بیت‌کوین یا هرنوع ارز دیجیتال دیگر، می‌تواند در مدت ۱۰ دقیقه یک واحد ارز دیجیتال استخراج کند. یکی از بی ‌نظیرترین پلتفرم‌ها در این زمینه پلتفرم اُپن سورس  «BFGminor» است. این پلتفرم برای سیستم‌های عاملی همچون «لینوکس»، «مک» یا «ویندوز» طراحی شده و با «FPGA»، «ASIC» و «GPU» کاملا سازگار است.

  •  ثروتمندترین کاربر ارز دیجیتال در دنیا کیست؟

اوایل امسال (۲۰۲۲) پایگاه خبری «بلومبرگ»، میلیاردر چینی به نام «چنگ پنگ» را که مدیرعامل شرکت بایننس  (Binance) نیز هست، به‌عنوان ثروتمندترین کاربر ارز دیجیتال در جهان معرفی کرد. او در بین سوداگران ارز دیجیتال به «سی زی» مشهور است و از عاشقان ارز دیجیتال با ثروتی حدود ۹۶ میلیارد دلار است.

او ساکن یک پنت هاوس در برج خلیفه امارات و مشغول به جمع‌آوری و نگهداری الماس است. خاندان پادشاهی ابوظبی رابطه خوب و نزدیکی با «سی زی» دارند و حتی اخیراً مجوز دارایی‌های مجازی شرکت «باینسس» در دبی را به او اعطا کرده‌اند. با این مجوز انتظار می‌رود معاملات بر پایه ارز دیجیتال در امارات متحده عربی گسترش یابد.

  • آیا سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین مطمئن و سودبخش است؟

از نگاه متخصصان، خیر. هرچند که اکنون برای پاسخ به این سؤال کمی زود به نظر می‌رسد، اما از نظر «جان پالسن» رئیس شرکت سرمایه‌گذاری امریکایی «پالسن و شرکا» و همچنین مدیر حسابداری این شرکت، باارزش‌ترین ارز دیجیتال در آینده بسیار ناچیز خواهد شد. عقاید او به‌صورت مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی «گاردین» چاپ و توسط «سر جان کانلیف» معاون بانک‌های دولتی انگلستان در خبرگزاری «بی‌بی‌سی» منتشر شد. به عقیده او ارزش بیت‌کوین به طور علمی و عملی به صفر خواهد رسید.

  • آیا وضع قانون برای ارزهای دیجیتال ارزش این بازار را محدود می‌کند؟

آن دسته از کسانی که از افسارگسیختگی ارزهای دیجیتال لذت می‌برند، اغلب افرادی را که خواهان وضع قانون برای ارزهای دیجیتال هستند، سخت‌گیر خطاب می‌کنند. اما «جردن بلفورت» از دسته گرگ‌های وال استریت که اتفاقا اعتبار مثبتی نیز در افکار عمومی ندارد، بر این باور است که قانونمندسازی ارز دیجیتال، منجر به رشد بی‌رویه آنها خواهد شد. به گفته او هرگاه قانون سعی بر ایجاد ثبات در سرمایه‌گذاری‌های مالی داشته، این مدل سرمایه‌گذاری را برای کلان سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کرده و دیگر هیچ چیز قادر به مقاومت در برابر آن‌ها نیست.

  • آیا هیچ‌گاه دولت‌ها موفق به وضع قانون برای ارزهای دیجیتال خواهند شد؟

این موضوع حکم شمشیر دولبه را دارد. تولد ارزهای دیجیتال موفقیتی در قبال چارچوب مالی جهانی به شمار می‌رفت. معاملات ارز دیجیتال با تقاضای بازار و عدم دخالت دولت‌ها، در یک چارچوب قانونی پیش می‌رفت که متأسفانه با دخالت و بهره‌جویی دولت‌ها، این چارچوب از بین رفت.

پول‌های سنتی کشورها دوباره باارزش شد و دولت کنترل آنها را دوباره به دست گرفت. این‌گونه بود که بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به تهدیدی برای سیستم بانکی جهانی بدل شدند. اما همان‌طور که «بلفورت» نیز اشاره کرد، بدون نظارت قانونی، از دیدگاه سرمایه‌گذاران، ارز دیجیتال همچنان قماری بیش نیست که سرمایه‌گذاری بر روی آن چندان مطمئن نخواهد بود.

  • آیا اتریوم هیچگاه ارزش بیت‌کوین را پیدا می‌کند؟

از گزارش‌ها چنین برمی‌آید که ارزش اتریوم زودتر از آنچه تصور می‌شود به بیت‌کوین می‌رسد. این ارز اُپن سورس در سال ۲۰۱۳ ایده پردازی شد که از نظر «گلدمن ساکس» از گردانندگان بزرگ سیستم بانکی جهان، در دنیای ارز دیجیتال همچون ستاره‌ای می‌درخشد.

 بر اساس اعلام عمومی سیستم سرمایه‌گذاری بانکی، به‌احتمال زیاد ارزش «اتریوم» در بازار سهام بیت‌کوین به بیش از ۶۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید چراکه شبکه این ارز دیجیتال از اپلیکیشن‌های غیرمجازی سود می‌برد و به‌عنوان یک ارز توانایی حفظ ارزش خود در بازار را دارد. اتریوم قراردادهای هوشمند و پول قابل تبدیل در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، قابلیتی که بیت‌کوین به‌عنوان واحد ارز ملی، از آن برخوردار نیست.

منبع دیجی‌پی
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین