خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، بر اساس داده‌های جدید، هک کراس چین بریج (یا پل‌های میان زنجیره‌ای) حدود ۶۹ درصد از کل میزان ارزهای دیجیتال به سرقت رفته در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است؛ میزان ارزهای دیجیتال به سرقت رفته از طریق هک بریج در سال 2022 بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده است. کراس چین بریج - که ترجمه‌ی فارسی آن پل میان‌زنجیره‌ای است - سیستمی است که از طریق آن می‌توان توکن‌ها را از شبکه‌ای به شبکه‌ی دیگر تبدیل کرد.

این گزارش در روز سه‌شنبه از سوی شرکت تحلیل بلاک چین چین‌آنالیسیس ارائه شده است. بر اساس این گزارش، در سال جاری ۱۳ عملیات هک بریج اتفاق افتاده که آخرین آن‌ها سرقت ۱۹۰ میلیون دلاری از بریج شرکت نوماد، یک شرکت کریپتوی آمریکایی - بوده است.

در سه ماهه‌ی اول سال 2022 شاهد بیش‌ترین میزان سرقت ارزهای دیجیتال از سال 2021 تاکنون بوده‌ایم؛ برجسته‌ترین مورد نیز هک بریج شرکت رونین در اواخر ماه مارس بود که در نتیجه‌ی آن معادل 624 میلیون دلار اتریوم (ETH) و یو‌اس‌دی کوین (USDC) به سرقت رفت.

آمار هک ارزهای دیجیتال در دوره‌های سه ماهه

بریج‌های کراس‌چین (یا بریج‌های بلاک چین یا پل‌های میان‌زنجیره‌ای) برای انتقال ارزهای دیجیتال از یک شبکه‌ی بلاک چین به شبکه‌ی دیگر طراحی شده‌اند.

نحوه‌ی طراحی بریج‌ها با هم متفاوت است، ولی کارکرد همه‌ی آن‌ها معمولا این‌گونه است که کاربران توکن‌های خود را از یک بلاک چین به پروتکل بریج واریز می‌کنند؛ این توکن‌ها توسط یک قرارداد هوشمند قفل می‌شوند. سپس معادل این توکن‌ها در بلاک چین دیگر به کاربران تحویل داده می‌شود.

بر اساس گزارش چین‌آنالیسیس، بریج‌ها اغلب به این دلیل مورد هدف هکرها قرار می‌گیرند «که دارای یک نقطه‌ی ذخیره‌ی مرکزی برای توکن‌ها هستند؛ این نقطه‌ی ذخیره‌ی مرکزی از دارایی‌های بریج شده - انتقال یافته از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر - محافظت می‌کند. فارغ از این‌که این توکن‌ها چگونه ذخیره می‌شوند - از طریق یک قرارداد هوشمند یا توسط یک متولی متمرکز - همین نقطه‌ی ذخیره‌سازی مرکزی به هدف بسیار مناسبی برای هکرها تبدیل شده است.»

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین