خبر

گره کور سرنوشت طلا با دلار

گره کور سرنوشت طلا با دلار

با وجود نوسانات زیاد در قیمت طلا، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که طلا در سال 2023 به بالاترین حد خود خواهد رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «کیتکونیوز» در یادداشتی تحلیلی، به تغییرات قیمت طلا می‌پردازد و نظرات تحلیلگران را در مورد چشم‌انداز آتی فلز زرد اینگونه بیان می‌کند:

هفته‌هاست که تحلیلگران به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهند که بازار طلا قرار است عقب‌نشینی کند، از این رو گرچه میزان فروش این هفته تعجب‌برانگیز بوده، اما این جهت اصلی نیست.

با پایان ژانویه، طلا بهترین شروع سال را در یک دهه‌ی گذشته شاهد بود، اما دیری نپائید که با آغاز ماه فوریه، شتاب ناگهانی تغییر کرد و این فلز گرانبها اکنون در صدد است که هفته را با کاهش 3.5 درصدی به پایان برساند که راهی عالی برای پایان‌دادن به رگه‌ی برنده‌ی شش هفته‌ای است.

لازم به ذکر است که فروش طلا از روز پنج‌شنبه آغاز شد، اما پس از اعلام اداره‌ی آمار کار ایالات متحده، قیمت‌ها در روز جمعه مانند سنگی از بلندی سقوط کرد. اقتصاد در ماه گذشته 517000 شغل ایجاد کرد که به شدت از انتظارات پیشی گرفته است. اقتصاددانان انتظار داشتند که حدود 193000 شغل افزایش یابد.

واکنش طلا به آمار تکان‌دهنده‌ی اشتغال نشان می‌دهد که سرنوشت این فلز گرانبها همچنان به فدرال رزرو و دلار آمریکا گره خورده است. اقتصاددانان خاطرنشان می‌کنند که اگر بازار کار قوی بماند، بانک مرکزی ایالات متحده مجبور خواهد شد سیاست‌های پولی تهاجمی خود را بیش از حد انتظار حفظ کند.

در حال حاضر، بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو در ماه مارس یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد. بازارها همچنین کاهش احتمالی نرخ تا پایان سال را پیش‌بینی می‌کنند. با این حال، این انتظارات می‌تواند متعاقب گزارش اشتغال، شروع به تغییر کند.

نرخ بهره

در حالی که سیاست پولی ایالات متحده، همچنان یک باد معکوس مهم برای طلا باقی مانده است، چیزی که سرمایه‌گذاران در هفته‌ی گذشته آموختند این است که چیزی بیشتر از صرفأ تقاضای سرمایه‌گذاری برای این فلز گرانبها وجود دارد.

این هفته شورای جهانی طلا بر عمق رو به رشد بازار طلا تاکید کرد؛ زیرا تقاضای فیزیکی برای این فلز گرانبها در سال گذشته 18 درصد افزایش یافت. این بازار به واسطه‌ی خرید شمش از سرمایه‌گذاران خرد هدایت می‌شد. از سوی دیگر، بانک‌های مرکزی نیز در نیمه‌ی دوم سال، اشتهای هولناکی برای طلا داشتند.

بر اساس WGC، بانک‌های مرکزی در سال گذشته 1136 تن خرید کرده‌اند که بیشترین میزان از سال 1967 است. به گفته‌ی جورج میلینگ استنلی، استراتژیست ارشد طلا، تقاضای بانک مرکزی به این زودی‌ها به جایی نمی‌رسد و این امر، کف نرخ محکمی برای قیمت‌های طلا ایجاد خواهد کرد.

با کاهش 3.5 درصدی قیمت‌ها در پایان هفته، احساسات در بازار طلا همچنان رو به کاهش است.

استنلی افزود: «بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور، به‌طور میانگین، حدود دو سوم ذخایر خود را دارایی‌های دلاری و کمتر از 5 درصد از آن را به طلا اختصاص می‌دهند. البته آنها درصددند این نسبت را تغییر دهند. آنها دلار کمتر، و طلای بیشتری می‌خواهند.»

دلار کمتر و طلای بیشتر

صندوق بین‌المللی پول همچنین به علاقه‌ی جدید بانک‌های مرکزی به طلا توجه کرده است. این صندوق در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده است، خاطرنشان کرد که ترس از تحریم‌های اقتصادی، کشورها را به سمت تنوع‌طلبی فراتر از دلار ایالات متحده سوق می‌دهد.

با این حمایت در بازار، حتی در شرایط کنونی، به بیان میلینگ استنلی به نظر می‌رسد طلا در مسیری قرار دارد که امسال به بالای 2000 دلار در هر اونس بازگردد.

البته استنلی تنها کسی نیست که نسبت به طلا خوش‌بین است. لی گوهرینگ، شریک مدیریت گوهرینگ و روزنکواج، به آنا گولوبووا از کیتکو نیوز اظهار داشت که تورم یک مشکل یک دهه‌ای خواهد بود و باعث ایجاد رکورد جدید قیمت طلا خواهد شد.

وی افزود: طلا در سال جاری به بالاترین حد خود خواهد رسید.

با تمام این‌ها، همه‌ی تحلیلگران نسبت به طلا خوش‌بین نیستند. این هفته انجمن بازار شمش لندن نظرسنجی سالانه‌ی قیمت طلا را منتشر کرد. اعضای LBMA قیمت سالانه‌ی طلا را به طور میانگین، 1859 دلار در هر اونس پیش‌بینی می‌کنند.

با وجود اینکه طلا فضای کمی برای سقوط دارد، احساسات بلندمدت صعودی کماکان در بازار باقی می‌مانند که نادیده‌گرفتن آنها دشوار است.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 16 بهمن 1401 ساعت 12:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین