خبر

آیا طلا از مرز 1900 عبور خواهد کرد؟

آیا طلا از مرز 1900 عبور خواهد کرد؟

در حالی که مسیر حرکت بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا، منجر به کاهش پوند و یورو، و افزایش دلار شد، طلا امروز بالای مرز 1900 دلار ثابت ماند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف ایکس استریت» در یادداشتی با رویکرد تحلیل فلزات گرانبها در مورد نوسانات طلا اینگونه نوشت: قیمت طلا در بالای مرز 1900 دلار ثابت مانده است، زیرا فروشندگان پس از عقب‌نشینی شدید از بالاترین رقم 1960 دلاری 10 ماهه، نفسی تازه می‌کنند. آرامش در فضای معاملات حاکم است، زیرا سرمایه‌گذاران در حاشیه مانده‌اند و آخرین تصمیمات سیاست بانک مرکزی و تأثیر آن بر بازار را در آینده ارزیابی می‌کنند. اکنون برای دریافت سرنخ و انگیزه‌ی جدید در قیمت طلا، همه نگاه‌ها به سمت انتشار داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) معطوف شده است.

تمرکز داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده

پس از دو روز نوسان شدید، قیمت طلا در سطوح پایین‌تری قرار دارد و به منظور ایجاد شفافیت بیشتر در مورد روند سیاست‌گذاری آتی فدرال رزرو آمریکا، منتظر رویداد کلیدی بعدی ایالات متحده در فهرست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی است. عنوان حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در ژانویه به 185 هزار کاهش یافته است، در حالی که انتظار می‌رود نرخ بیکاری در مقابل 3.5 درصد مشاهده‌شده در دسامبر، به 3.6 درصد افزایش یابد.

بررسی گزارش‌ حقوق و دستمزد

گزارش NFP ایالات متحده ضعیف‌تر از حد انتظار احتمالاً انتظارات «محور فدرال رزرو» را تقویت می‌کند و باعث افزایش ریسک در قیمت دلار آمریکا می‌شود. در چنین سناریویی، قیمت طلا می‌تواند تقویت مورد نیاز را برای از سرگیری مجدد مسیر صعودی خود دریافت کند. جدای از گزارش بازار کار ایالات متحده، معامله‌گران طلا مشتاقانه منتظر داده‌های اس‌اند‌پی گلوبال (S&P Global) و PMI خدمات ISM ایالات متحده خواهند بود.

سیاست‌گذاری تندروانه‌ی بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا دلار آمریکا را احیا کرد

پس از اینکه فدرال رزرو آمریکا در مورد چشم‌انداز سیاست خود در روز چهارشنبه مخالفت کرد، بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا نیز مسیری را دنبال کردند که پوند استرلینگ و یورو را کاهش داد و به دلار ایالات متحده کمک کرد تا از قعر خود بیرون بیاید. دلار آمریکا در بین سایر همتایان اصلی خود، از پایین‌ترین سطح ده ماهه‌ی خود بازگشت محکمی داشت. در عین حال، بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده با ضربه‌ای مضاعف روبرو می‌شود، چرا که جریان‌های مخاطره‌آمیز غالب هستند، و این در حالی است که معامله‌گران چشم‌انداز سیاست فدرال رزرو را ارزیابی می‌کنند. بنابراین، در صورتی که بازدهی اوراق خزانه‌داری افزایش فروش داشته باشد، قیمت طلا می‌تواند حمایتی پیدا کند.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با نگاهی به نمودار روزانه

نمودار روزانه قیمت طلا
قیمت طلا در حال حاضر از میانگین صعودی حیاتی 21 روزه (21-DMA) در سطح 1914 دلار دفاع می‌کند و خریداران را امیدوار نگه می‌دارد.

ناکامی در دفاع از این سطح، باعث افت مجدد به سمت 1900 دلار می‌شود. یک حرکت پایدار به پایین‌تر از دومی، کف نرخ را به سمت 50-DMA صعودی در سطح 1847 دلار باز می‌گرداند.

از طرف دیگر، شاخص قدرت نسبی 14 روزه (14-RSI) بالاتر از خط وسط است که نشان می‌دهد بهبودی ملایمی برای قیمت طلا در آینده رقم خواهد خورد.

قیمت طلا باید دوباره رقم 1920 دلاری را به دست آورد تا این بازگشت به سمت منطقه‌ی عرضه 1934 تا 1935 دلار افزایش یابد.

در صورتی که بازیابی افزایش یابد، بالاترین قیمت 1960 دلاری چند ماهه به رادارهای گاوهای طلا بازخواهد گشت.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 16 بهمن 1401 ساعت 09:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین