خبر

حرکت نفت خام در جهت معکوس

حرکت نفت خام در جهت معکوس

پیرو تصمیم‌گیری اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش تولید و همچنین ضعف دلار، نفت امروز در پی کاهش جلسه‌ی قبل، با افزایش روبرو شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، نفت خام در روز پنج‌شنبه توانست جهت قبلی خود را معکوس کند و پس از افت جلسه‌ی قبل، روند افزایشی را به ثبت برساند؛ دو عامل کلیدی در این افزایش نقش داشت: یکی ضعف دلار که تمایل به دارایی‌های ریسکی را احیاء کرد و دیگری تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید بود که منجر به تعدیل نگرانی‌ها در مورد مازاد عرضه شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 0353 به وقت گرینویچ، با 65 سنت یا 0.8 درصد افزایش به 83.49 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 71 سنت یا 0.9 درصد افزایش به 77.12 دلار در هر بشکه رسید.

نکته‌ی قابل توجه آن است که پس از اینکه داده‌های دولت ایالات متحده نشان داد که ذخایر نفت خام و فرآورده‌های نفتی افزایش زیادی داشته‌اند، هر دو معیار یک شبه بیش از 3 درصد سقوط کردند.

ذخایر نفت

فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره‌ی هدف خود را یک چهارم درصد افزایش داد، اما همچنان به وعده‌ی تداوم افزایش در هزینه‌های استقراض پایبند ماند که البته به عنوان بخشی از مبارزه‌ی مداوم این بانک با تورم تلقی می‌شود.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در IG، در یادداشتی قید می‌کند: «اظهارات تندروانه‌ی فدرال رزرو با شک و تردیدهای فزاینده‌ای از سوی بازارها مواجه شده که در مقابل تصدیق جروم پاول به پیشرفت در روند کاهش تورم و عدم نگرانی او درباره‌ی رکود شرایط مالی، نتیجه‌ای غیرقابل قبول داشت».

بانک مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای که پیشرفت در کاهش سرعت صعود قیمت‌ها را صریحأ تأیید می‌کند، اعلام کرد: «تورم تا حدودی کاهش یافته است، اما همچنان بالاست».

شاخص دلار آمریکا روز پنج‌شنبه در واکنش به تشدید ملایم‌تر نرخ بهره، به پایین‌ترین حد خود در 9 ماه اخیر رسید. بدیهی است که دلار ضعیف‌تر، نفت با قیمت دلار را برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌تر می‌کند و تقاضا را نیز افزایش می‌دهد.

نفت با قیمت دلار

هیأتی از اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه، سیاست تولید فعلی گروه تولیدکننده‌ی نفت را به تأیید رساند و در بحبوحه‌ی امید به افزایش تقاضای چین و دورنمای نامشخص برای عرضه‌ی روسیه، موضوع کاهش تولید را که در سال گذشته در مورد آن به توافق رسیده بود، به اجراء گذاشت.

اوپک پلاس موافقت کرد برای حمایت از بازار، هدف تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز، یعنی حدود 2 درصد از تقاضای جهانی، از نوامبر سال گذشته تا پایان سال 2023 کاهش دهد.

از سوی دیگر، در پس‌زمینه‌ی ممنوعیت 5 فوریه در مورد محصولات پالایش‌شده‌ی روسیه توسط اتحادیه اروپا، قیمت‌ها در حال افزایش است.

کمیسیون اروپا هفته‌ی گذشته پیشنهاد کرد که اتحادیه اروپا از 5 فوریه سقف قیمتی 100 دلار در هر بشکه را برای محصولات نفتی ممتاز روسیه مانند گازوئیل و سقف 45 دلاری در هر بشکه را برای محصولات دارای تخفیف مانند نفت کوره اعمال کند.




نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 13 بهمن 1401 ساعت 13:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین