خبر

تحلیل و پیش‌بینی بیت‌کوین و اتریوم؛ 13 بهمن

تحلیل و پیش‌بینی بیت‌کوین و اتریوم؛ 13 بهمن

با توجه به این‌که میزان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو از نظر سرمایه‌گذاران کریپتو بسیار مناسب بوده است، بیت کوین و اتریوم امروز صعودی شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کریپتونیوز، قیمت بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) پس از سپری کردن دو روز نسبتا نزولی، بار دیگر به سطوح بالاتر حرکت کردند. با انتشار خبری مبنی بر افزایش 25 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو، دو رهبر بازار ارزهای دیجیتال امروز به طور متوسط 4 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. با توجه این‌که ارزهای دیجیتال به تدریج در حال تبدیل شدن به پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاران هستند، این احتمال وجود دارد که قیمت بیت کوین و اتریوم در آینده‌ی نزدیک همچنان به افزایش خود ادامه دهد.

در این مطلب به مرور شرایط کنونی بازار می‌پردازیم. در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاران دائما از خود می‌پرسند که با توجه به رویدادهای اخیر، آیا قیمت‌های بیت کوین و اتریوم همچنان افزایش خواهند یافت یا خیر.

چشم‌انداز بنیادین بازار کریپتو چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد، پس از افزایش 25 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو، قیمت بیت کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان، یک حرکت صعودی قدرتمند را آغاز کرد. با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری نهادها و موسسات مالی بر بیت کوین و بهبود پیوسته‌ی قوانین و مقررات مربوط به خرید و فروش آن، میزان محبوبیت این ارز دیجیتال روز به روز بیش‌تر می‌شود.

اوایل صبح امروز، قیمت اتریوم نیز از مرز 1,600 دلار عبور کرد. این اتفاق باعث افزایش خوش‌بینی جامعه‌ی سرمایه‌گذاران نسبت به محبوب‌ترین التکوین بازار شده است. اظهارات اخیر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در مورد کاهش تورم در ایالات متحده احساسات مثبت سرمایه‌گذاران را نسبت به بازار کریپتو، به طور کلی، تقویت کرده است.

اعلام خبر افزایش 25 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو این پیام را به سرمایه‌گذاران داد که قرار است موضع این نهاد ملایم‌تر شود. این خبر بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران در بازارهای سهام و کریپتو تلقی می‌شود.

به این ترتیب، تصمیم اخیر فدرال رزرو به عنوان عاملی برای رشد بازار کریپتو و افزایش قیمت بیت کوین عمل کرده است. در همین حال، افزایش تعداد سرمایه‌گذاران نهادی - یعنی شرکت‌ها و موسسات مالی - نیز سهم بزرگی در رشد و تقویت بازار ارزهای دیجیتال داشته است.

از سویی دیگر، پیشرفت و تحول فرایند قانونگذاری در خصوص ارزهای دیجیتال در سراسر جهان نیز یکی دیگر از عناصر کلیدی برای افزایش محبوبیت و ارزش بازار کریپتو تلقی می‌شود.

ماینرهای بیت‌کوین همچنان تحت فشار هستند

با افزایش علاقه‌ی سرمایه‌گذاران نهادی به بازار آتی بیت کوین، سرمایه‌گذاران خرد نیز بیش از گذشته از بازار بیت کوین استقبال می‌کنند. بر اساس گزارش گلسنود، تعداد آدرس‌های دارای بیش از ۰.۰۱ بیت کوین در یک ماه گذشته افزایش یافته است. این نیز عامل کلیدی دیگری برای افزایش قیمت بیت کوین در روزهای اخیر تلقی می‌شود.

در مقابل، ماینرها یا استخراج‌کنندگان بیت‌ کوین وضعیت چندان جالبی ندارند. درآمد ماینرهای بیت‌کوین در هفته‌ی گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافت. ماینرها از لحاظ میزان مصرف انرژی و افزایش هزینه‌های برق به شدت تحت فشار هستند.

همین مسئله ماینرها را در شرایطی قرار می‌دهد که مجبور شوند بیت کوین‌های خود را به فروش برسانند. افزایش فشار بر ماینرها برای فروش دارایی‌های خود تاثیر مخربی بر روند صعودی قیمت بیت کوین خواهد داشت.

با تغییر موضع فدرال رزرو، شاخص دلار افت کرد

همان‌طور که انتظار می‌رفت، پس از افزایش 25 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو و وعده‌ی این نهاد برای «افزایش مستمر» هزینه‌های استقراض، به عنوان بخشی از برنامه‌ی فدرال رزرو برای مبارزه با تورم، شاخص دلار آمریکا نیز به کاهش خود ادامه داد.

علی‌رغم آن‌که چشم‌انداز اقتصادی آمریکا ظاهرا مثبت به نظر می‌رسد، فدرال رزرو همچنان نسبت به مقابله با تورم پافشاری می‌کند. تداوم این کار باعث ضعیف شدن واحد پول این کشور می‌شود. در این شرایط، بازار ارزهای دیجیتال، به خصوص بیت کوین، می‌تواند خود را به عنوان گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه‌گذاری معرفی کنند.

تحلیل و پیش‌بینی قیمت بیت کوین 

هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب – در حوالی ساعت 13:00 روز پنج‌شنبه 2 فوریه / 13 بهمن – بیت کوین با 3.21 درصد افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت 23,817 دلار معامله می‌شود. ارزش بیت کوین نسبت به هفت روز گذشته نیز 3.43 درصد افزایش یافته است. ارزش کل بازار بیت کوین اکنون به 459,186,824,794 دلار رسیده است. همچنین، حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بیت کوین هم‌اکنون با 35.61 درصد افزایش به 30,372,200,418 دلار رسیده است.

نمودار قیمت بیت کوین

بیت کوین در بازه‌ی زمانی 4 ساعته، همچنان مومنتوم صعودی خود را حفظ کرده است. نزدیک‌ترین سطح مقاومت در برابر بیت کوین در حوالی سطح 24,250 دلار قرار دارد. چنان‌چه بیت کوین بتواند یک بریک‌اوت صعودی را از سطح 24,250 دلار تجربه کند، به طور بالقوه قادر خواهد بود تا به سطح 24,800 دلاری صعود کند.

به علاوه، اگر قیمت بیت کوین بتواند از مرز 24,800 دلاری عبور کند، احتمالا به سطح 25,250 دلار خواهد رسید. دلیل مومنتوم صعودی کنونی بیت کوین را می‌توان تصمیم اخیر کمیته بازار آزاد فدرال و برای افزایش 25 واحدی نرخ بهره دانست.

نمودار تکنیکال بیت کوین

شاخص قدرت نسبی (RSI) و اندیکاتور مکدی بیت کوین وارد منطقه‌ی خرید شده‌اند، و میانگین متحرک ساده‌ی 50 روزه نیز این روند خرید را تایید می‌کند.

ولی چنان‌چه بیت کوین به هر دلیل به سطوح پایین‌تر حرکت کند، در نخستین گام به سطح حمایت 23,550 دلاری خواهد رسید. اگر این سطح حمایت دچار یک بریک‌اوت نزولی شود، آن‌گاه فشار فروش در بازار افزایش یافته و شرایط برای سقوط قیمت تا سطح 23,250 دلار فراهم می‌شود.

هم‌اکنون،‌ در لحظه‌ی نگارش این مطلب، اتریوم با 5.85 درصد افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت 1,667 دلار معامله می‌شود. ارزش اتریوم در برابر بیت کوین حدود 2.52 درصد تقویت شده است. اکنون، هر یک واحد از اتریوم معادل 0.07011 بیت کوین ارزش دارد. ارزش کل بازار اتریوم نیز در حال حاضر با 5.93 درصد افزایش به 204,031,078,314 دلار رسیده است.

نمودار قیمت اتریوم

از نظر تکنیکال، اتریوم الگوی مثلث صعودی را از میان برداشته است. این الگو در برابر افزایش قیمت اتریوم از سطح 1,660 دلار مقاومت می‌کرد. شکسته شدن این سطح باعث افزایش احتمال صعود اتریوم تا سطح 1,725 دلار شده است.

نمودار تکنیکال اتریوم

قیمت اتریوم در یک بازه‌ی زمانی چهار ساعته، الگوی کندلی خاصی را تشکیل داده که نشان‌دهنده‌ی احتمال تداوم روند صعودی این ارز دیجیتال است.

با این‌که سطوح حمایت اتریوم همچنان در حوالی 1,660 دلار باقی مانده‌اند، این احتمال نیز وجود دارد که این التکوین یک اصلاح نزولی را تا سطوح 1,600 یا 1,550 دلاری تجربه کند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
پنجشنبه 13 بهمن 1401 ساعت 13:25
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین