خبر

دست دلار/یوان زیر سنگ محدودیت

دست دلار/یوان زیر سنگ محدودیت

با بروز نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی و تقویت پناهگاه امن، دلار امروز با افزایش مواجه شد؛ جفت‌ارزهای کلیدی نیز در نوسانات عمده قرار گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از سایت «اینوستینگ»، دلار آمریکا در روز چهارشنبه در اوایل تجارت اروپا افزایش یافت؛ چرا که نگرانی‌های فزاینده پیرامون رکود اقتصادی، به احساسات ریسک آسیب رساند و این پناهگاه امن را تقویت کرد.

در ساعت 03:00 به وقت شرقی (08:00 GMT)، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، پس از افزایش حدود 0.3 درصدی یک شبه، با 0.1 درصد افزایش به 105.670 رسید.

دلار از سپتامبر 2010، بدترین عملکرد ماهانه‌ی خود را در نوامبر تجربه کرده و به دنبال خوش‌بینی‌هایی در بازار 5 درصد کاهش یافت؛ این خوش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که فدرال رزرو ایالات متحده قرار است شدت افزایش نرخ خود را کاهش دهد و بدین ترتیب احتمالاً منجر به فرود نرم اقتصاد برای ایالات متحده شود.

با این حال، احساسات در حال تغییر است و از آنجا که معامله‌گران در تهدید فزاینده‌ی رکود، در درجه اول در ایالات متحده، نقش به سزایی دارند، دلار دوباره در حال دریافت پیشنهاد خرید است.

پیشنهاد خرید دلار در رکود

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان چیس، در مصاحبه‌ای با CNBC در روز سه‌شنبه با تأکید بر این نگرانی‌ها ذکر کرد: «هزینه‌های ناشی از برنامه‌های محرک همه‌گیری همچنان به اقتصاد ایالات متحده کمک می‌کند.»

دیمون با اشاره به این موضوع که مصرف‌کنندگان هنوز 1.5 میلیارد دلار پس‌انداز اضافی از این برنامه‌ها دارند، افزود: «اما در اواسط سال آینده این پس‌انداز تمام خواهد شد. وقتی به آینده نگاه می‌کنید، مسائلی وجود دارند که ممکن است به سهولت اقتصاد را از مسیر اصلی خارج کنند و باعث رکود خفیف یا سختی شوند که مردم غالبأ نگران آن هستند.»

یورو/دلار (EUR/USD) با کاهش 0.1 درصدی تولید صنعتی آلمان در ماه اکتبر، کمتر از کاهش 0.6 درصدی مورد انتظار، به‌طور نسبی به سطح 1.0455 سقوط کرد.

بانک مرکزی اروپا هفته‌ی آینده تشکیل جلسه می‌دهد و انتظار می‌رود به منظور مهار تورم دوباره نرخ‌های بهره را افزایش دهد؛ گفتنی است که این بانک از جولای تاکنون نرخ‌ها را در مجموع 200 واحد پایه افزایش داده است.

نرخ بهره

با این حال، کنستانتینوس هرودوتو، سیاست‌گذار بانک مرکزی اروپا، روز سه شنبه بر این نکته اذعان داشت که نرخ‌های بهره‌ی این بانک اکنون بسیار نزدیک به سطح خنثی است.

اما در انگلیس، بانک مرکزی این کشور در سال جاری به طور مرتب نرخ‌های بهره را افزایش داده است تا بتواند تورم دو رقمی را مهار کند و به مخارج اختیاری در کشور ضربه بزند.

در چشم‌انداز جفت‌ارزها، دلار/ین (USD/JPY) تا 0.3% افزایش یافت و به 137.46 رسید، دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) با 0.1% افزایش به 0.6695 رسید، در حالی که دلار/یوان (USD/CNY) پس از اعلام کاهش بیشتر محدودیت‌های ترددی کووید 19 توسط مقامات چینی، 0.2% کاهش یافت و به 6.9828 رسید.

این امر، انتشار داده‌های چهارشنبه را تحت‌الشعاع قرار داد که حاکی از آن بود که تجارت خارجی این کشور در بدترین وضعیت خود از سال 2020، همزمان با شروع همه‌گیری کرونا و افول اقتصادی، قرار دارد.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 16 آذر 1401 ساعت 13:14
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین