خبر

رشد نفت به امید بهبود تقاضا

رشد نفت به امید بهبود تقاضا

علیرغم تردیدهای موجود در مورد نحوه‌ی اجرای سقف قیمت نفتی روسیه، به دنبال بروز امیدواری نسبت به بهبود تقاضای چین، معاملات آتی نفت، تقویت شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، معاملات آتی نفت در روز چهارشنبه با ایجاد انگیزه و امید نسبت به بهبود تقاضای چین اندکی افزایش یافت؛ با این وجود، عدم اطمینان در مورد چگونگی اجرای سقف غربی بر قیمت نفت روسیه، بازارها را پس از افت شدید جلسه قبل، در حاشیه قرار داد.

معاملات آتی نفت برنت پس از اینکه برای دومین بار در سال 2022 در جلسه معاملاتی قبلی به زیر 80 دلار رسید، در ساعت 0416 به وقت گرینویچ با 13 سنت یا 0.16 درصد افزایش به 79.48 دلار در هر بشکه رسید.

قراردادهای آتی نفت خام ایالات متحده کاهش‌های قبلی را ادامه داد و نسبت به بسته‌شدن قبلی در 74.25 دلار در هر بشکه ثابت ماند.

رکود برنت در روز سه‌شنبه بزرگترین کاهش روزانه قیمت‌ها از اواخر سپتامبر بود که امسال در محدوده 62 دلار معامله شد.

اما در این بین، انتظارات افزایش تقاضای چین همچنان یک محرک مثبت بود، چرا که این کشور برای دو روز متوالی تعداد کمتری از موارد ابتلا به کووید-19 را ثبت کرد.

لئون لی، تحلیلگر بازار در CMC Markets در یادداشتی ذکر کرد: چین به سرعت محدودیت‌های کووید 19 را کاهش داده است، این امر ممکن است تقاضا را افزایش دهد.

در چشم‌انداز ارزی، یوآن چین روز چهارشنبه در برابر دلار آمریکا تقویت شد؛ زیرا سرمایه‌گذاران از ارزیابی داده‌های صادرات و واردات بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار اجتناب کردند و منتظر اعلام دولت در مورد کاهش بیشتر اقدامات کووید 19 بودند که به نوبه‌ی خود می‌تواند اقتصاد آسیب‌دیده را احیا کند.

یوان در برابر دلار

از سوی دیگر، کاهش احتمالی ذخایر نفت خام ایالات متحده بر اساس ارقام API، در حدود 6.4 میلیون بشکه، نیز باعث حمایت برخی از احساسات در جبهه‌ی عرضه شد.

علاوه بر آین‌ها، عدم اطمینان در مورد چگونگی اجرای سقف قیمت نفت روسیه در عرضه، به نوسانات کمک کرد. روزنامه ودوموستی روز چهارشنبه گزارش داد، روسیه به منظور مقابله با سقف قیمتی اعمال‌شده توسط قدرت‌های غربی، در حال بررسی سه گزینه از جمله ممنوعیت فروش نفت به برخی کشورها و تعیین حداکثر تخفیف برای فروش نفت خام خود است.

کلودیو گالیمبرتی، معاون ارشد ریستاد انرژی، با تأکید بر اینکه «هنوز بی‌ثباتی زیادی در بازارها وجود دارد» خاطرنشان کرد که کاهش تولید نفت خام در روسیه ممکن است به اندازه‌ی انتظارات قبلی نباشد.

شاخص‌های وال استریت نیز در روز سه‌شنبه به دلیل عدم اطمینان در مورد جهت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و صحبت‌های بیشتر در مورد رکود در آینده سقوط کردند.

این ترس‌ها و تردیدها با داده‌های قوی اقتصادی یا سیگنال‌های جنگ‌طلبانه از سوی دیگر سیاست‌گذاران جرقه زده شد.

قیمت نفت برای سه جلسه متوالی بیش از 1 درصد کاهش یافته است و بیشتر سودهای خود را در سال کاهش داده است.

گفتنی است برخی ضعف‌ها به دلیل قوی‌تر شدن دلار و فعالیت محتاطانه در بازارهای سهام آسیایی بود.

در این چشم‌انداز، برخی خوش‌بینی‌ها همچنان حاکی از آن بود که اگر بازار در میان ساختار قیمتی کنتانگو به سطح پایین‌تری برسد، خریداران می‌توانند به جایی که قیمت‌های آتی بالاتر از قیمت‌های فوری است، بازگردند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA در یادداشت مشتری، با اشاره به ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده ذکر کرد: گرچه معامله‌گران انرژی با اطمینان افت خرید نمی‌کنند، اما اگر فروش فعلی قیمت‌ها (نفت خام ایالات متحده) را به سطحی نزدیک کند که دولت بایدن ذخایر( SPR) را که اکنون در منطقه 70 دلاری است دوباره پر کند، قطعأ این کار را انجام خواهند داد.

ذخایر نفت خام

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 16 آذر 1401 ساعت 10:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین