خبر

چه روندی برای طلا پیش‌بینی می‌شود؟

چه روندی برای طلا پیش‌بینی می‌شود؟

گرچه برخی رویدادهای اقتصادی کلیدی مانند آمار تورم در روزهای آتی منتشر می‌شوند، اما با وجود تقویمی بی‌رویداد، طلا در سطح 1770 دلار باقی مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی با مرور رویدادهای اخیر پیرامون فلزات گرانبها، اینگونه نوشت: 

قیمت طلا (XAU/USD) در حدود سطح 1770 دلار درجا می‌زند؛ زیرا گاوها و خرس‌ها در اوایل روز چهارشنبه در جریان یک تقویم آرام و بی‌رویداد و سرنخ‌های مختلف، سردرگم هستند.

از آنجا که واردات و صادرات چین هر دو طی ماه نوامبر کاهش یافتند، مبارزه فلز زرد برای طی طریق در مسیرهای روشن، اخیراً با کاهش مازاد تجاری چین در این ماه تشدید شد. در همین راستا، افزایش تدریجی بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده در بحبوحه‌ی ترس از کندی اقتصاد جهانی در مرکز توجه قرار دارد.

اقتصاد جهانی

شایان ذکر است که چندین نماینده شرکت‌های درجه یک و مقامات بانک، اخیراً با هشدارهایی باعث شدت برانگیختن ترس از رکود جهانی شدند. در همین راستا، بلومبرگ اکونومیکس (Bloomberg Economics) نیز نظراتی را ارائه داد.

با تمام این‌ها، به نظر می‌رسد آمادگی چین برای اعلام سیاست‌های مالی و پولی محتاطانه و همچنین اشاره‌هایی مبنی بر حذف تدریجی سیاست سه ساله صفر کووید، پایین‌تر از قیمت طلا است.

در چشم‌انداز این سناریوها، معاملات آتی سهام ایالات متحده افزایش‌های ملایمی را نشان می‌دهند، اما سهام در منطقه‌ی تجاری آسیا-اقیانوسیه وضعیت پیچیده‌ای دارد. با این حال، انتظارات تورمی ایالات متحده در دفاع از شرط‌بندی‌های تندروانه در مورد اقدام بعدی فدرال رزرو در جریان خاموشی قبل از اجلاس FOMC ناکام مانده است.

با نگاه به آینده، پیش از اعلام اعداد و ارقام تورم روز پنج‌شنبه چین و قرائت‌های اولیه شاخص تمایل مصرف‌کننده میشیگان ایالات متحده در روز جمعه، برخی رویدادهای کلیدی همچون اعلامیه‌های احتمالی ریسک مثبت و داده‌های سطح دوم چین ممکن است معامله‌گران طلا را به خود مشغول کنند.

معامله‌گران طلا

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با توجه به نمودار روزانه

آنچه با توجه به نمودار روزانه مسلم است نه تنها یک چرخش واضح از ناحیه مقاومت افقی شش ماهه، در حدود 1805 دلار، بلکه شکست پایدار میانگین متحرک روزانه 200 (200-DMA)، نزدیک به سطح 1794 دلار نیز، فروشندگان طلا را امیدوار نگه می‌دارد. گرچه وجود سیگنال‌های ضعیف مکدی (MACD) را نمی‌توان نادیده گرفت.

به علاوه، یک خط حمایتی رو به بالا از 8 نوامبر، نزدیک به 1765 دلار ، هم به عنوان یک فیلتر نزولی و هم چالشی فوری برای خرس‌های طلا XAU/USD، وجود دارد.

در شرایطی که فلز زرد از مرز 1765 دلار نزولی باقی می‌ماند، پایین‌ترین سطح 1740 دلاری هفته قبل ممکن است فروشندگان را قبل از هدایت آنها به قله‌های مشخص‌شده در سپتامبر و اکتبر، به ترتیب نزدیک به 1735 و 1730 دلار، فریب دهد و گمراه کند.

از طرف دیگر، سطح فیبوناچی اصلاحی 61.8 درصدی نزولی فلز در ژوئن-سپتامبر و میانگین متحرک روزانه 200 (200-DMA)، به ترتیب در حدود 1779 دلار و 1794 دلار، قبل از به تصویر کشیدن تلاش دیگری برای عبور از مانع 1805 دلاری، می‌توانند با خریداران طلا برخورد نزدیکی داشته باشند.

به طور کلی، قیمت طلا نزولی باقی می‌ماند، اما به نظر می‌رسد که شکست واضح و آشکار در سطح 1765 دلار برای فروشندگان ضروری باشد.

نمودار روزانه قیمت طلا
روند: نزولی بیشتر مورد انتظار است

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 16 آذر 1401 ساعت 08:59
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین