خبر

از هر چه بگذریم، سخن از طلا و نقره خوش‌تر است!

از هر چه بگذریم، سخن از طلا و نقره خوش‌تر است!

در پی ورشکستگی FTX و بروز آشفتگی‌ در بازارها و به تبع آن بی‌اعتمادی‌ سرمایه‌گذاران، برخی تحلیلگران طلا و نقره را به عنوان سرمایه‌گذاری امن توصیه می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس‌ استریت» در یادداشتی با رویکرد رویدادهای اخیر در بازارهای مالی اینگونه نوشت:

طلا و نقره فیزیکی هرگز بی‌ارزش نمی‌شوند. باور کنید که این واقعیت چندان جنبه‌ی بازاریابی ندارد. اما با توجه به اتفاقات اخیر، این ویژگی بسیار مهم‌تر و چشمگیرتر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد.

سرمایه‌گذاران در سراسر جهان در عصری زندگی می‌کنند که اعتماد به موسسات در حال فروپاشی است؛ حتی به نظر می‌رسد اقتصاد حبابی که بر اساس نرخ‌های بهره صفر توسط بانک‌های مرکزی خارج از کنترل ساخته شده است، در شرف انفجار قرار گرفته است.

در چشم‌انداز اقتصاد نهادها و مؤسسات، بدیهی است که همواره امکان و احتمال شکست و فروپاشی شرکت‌ها وجود دارد، تا حدی که قیمت سهام آنها به صفر برسد! علاوه بر آن، صادرکنندگان اوراق قرضه ممکن است بدهی خود را نکول کنند. این موضوع، به ندرت در اقتصادهای قوی اتفاق می‌افتد، اما زمانی که حباب‌ها می‌ترکند، ممکن است عمدتأ روی دهد.

حباب اقتصاد
بازارهای امروزی به طور قابل‌توجهی تمرینی در روانشناسی توده هستند (روانشناسی توده دربرگیرنده‌ی فرایندها و حالت‌های روانی و هیجانی است که در گروه بزرگی از افراد پدید می‌آید و در مقام یک کلیت مورد توجه قرار می‌گیرد). در این بین، اصول اساسی، زیاد مهم نیست؛ آنچه بیش از هر چیز زیربنای ارزشی تلقی می‌شود این باور است که 20 سال آینده در بازارها بسیار شبیه به 20 سال گذشته خواهد بود.

در سالی که گذشت، سهام و اوراق قرضه هر دو شکست خوردند. اکثر سرمایه‌گذاران احتمالاً بر اساس تجزیه و تحلیل کامل شرکت‌های خود و سازمان‌هایی که به آنها وام می‌دهند، عمل نمی‌کنند. آنها صرفأ و با خوش‌بینی کامل معتقدند عملکرد بهتر خواهد شد.

اصلاحات بنیادین ماسک، پوسیدگی در شرکت‌های آمریکایی را آشکار می‌کند

ایلان ماسک 75 درصد از کارکنان توییتر و همچنین مدیران ارشد را اخراج کرد. تا اینجای کار، به نظر می‌رسد که این شرکت بدون خسارت کار می‌کند. در واقع، ماسک گزارش داده است که تعامل کاربران در این پلتفرم در حال انفجار است.

اخراج کارکنان توئیتر

از سوی دیگر، مدیریت شرکت‌ها اغلب غیر پاسخگو و در مواقعی کاملاً خصمانه نسبت به مشتریان خود به نظر می‌رسند و در این بین، مشکل از بین رفتن اعتماد است؛ حتی شرکت‌هایی که به خوبی اداره ‌می‌شوند نیز از این قاعده مصون نیستند.

اگر جامعه و بازارها به درستی کار می‌کردند، اصلاحات ایلان ماسک در توییتر پاداش می‌گرفت، اما در عوض مدیران برخی شرکت‌های بزرگ با توجه به اقتصاد بیمار فعلی، با کاهش میزان خریدهای تبلیغاتی خود در توییتر، به نحوی ماسک را مجازات می‌کنند.

کسی چه می‌داند که این روزها در مورد پول خود به چه کسی اعتماد کند؟ هیچ چیز مثل  گذشته‌ها نیست و از سوی دیگر، ایمان به رسانه‌ها، از جمله مطبوعات مالی نیز، در حال کاهش شدید است.

ورشکستگی FTX تا چه اندازه در فقدان اعتماد در بازارهای مالی نقش داشت؟

با نگاهی به وقایع اخیر، سم بنکمن فرید از FTX محبوب رسانه‌هایی مانند CNBC بود. طبیعی است که مطبوعات به حمایت از بنکمن-فرید ادامه می‌دهند، چرا که آنها تمرکزی بر سوء استفاده از وجوه مشتریان ندارند و تنها برای بازدیدهای بیشتر اخبارشان، در صدد انتشار گفته‌های معمول این مدیر صرافی ورشکسته هستند که با روال معمول خود «خدایا، من آنقدر احمق هستم که نمی‌دانم اشتباهی وجود دارد و در صورت بروز هر نوع خطایی، قطعأ بعدأ عذرخواهی خواهم کرد» خود و دیگران را دور می‌زند!

سم بنکمن فرید

اگر و زمانی که اعتماد به طور کامل از بین برود، فروش سهام و اوراق قرضه ممکن است ناگهانی و بدون تبعیض باشد. افراد کمتری وجود خواهند داشت که اعتقاد به ورود به بازارها و خرید داشته باشند و بدین ترتیب، ورشکستگی‌های گسترده و نکول بدهی محتمل به نظر می‌رسد.

آیا طلا و نقره از ورشکستگی در امانند؟

اما گذشته از تمام این سناریوها، طلا، نقره و سایر دارایی‌های مشهود را نمی‌توان ورشکسته تصور کرد؛ چرا که همواره و همیشه ارزش خود را حفظ می‌کنند. در دنیای رشد دائمی و پول آسان که چندان هم جذاب و فاقد خطر به نظر نمی‌رسد، همان دنیایی که ما علیرغم همه‌ی مصائبش به سمت آن کشیده می‌شویم، این تنها چیزی است که اهمیت دارد.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 15 آذر 1401 ساعت 14:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین