خبر

با سناریوی جدید طلا و بیت‌کوین، شوکه نشوید!

با سناریوی جدید طلا و بیت‌کوین، شوکه نشوید!

برخی تحلیلگران چند نمونه سناریوی کاملأ غافلگیرکننده در مورد رکورد طلا و کاهش قابل توجه بیت‌کوین در سال 2023 پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کیتکو نیوز، طبق استاندارد چارترد، بازارها چندین سناریو «غافلگیرکننده» را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنند. این لیست شامل کاهش قیمت بیت کوین به 5000 دلار و افزایش قیمت طلا به رکورد جدید 2250 دلار در هر اونس است.

استاندارد چارترد در یادداشتی با عنوان «غافلگیری‌های بازار مالی 2023» بیان کرد: بیت‌کوین ممکن است در سال آینده زیان‌های قابل توجهی را تجربه کند، زیرا بخش فناوری همچنان آسیب می‌بیند و علاوه بر آن، فضای کریپتو شاهد ورشکستگی و خطرات سرایت بیشتری است.

فروش تا 5000 دلار به معنای سقوط 70 درصدی بیت کوین از سطح فعلی و حدود 17000 دلار است. به دنبال چندین موج نزولی عظیم ناشی از فروپاشی پروژه‌ها و شرکت‌های مختلف کریپتو، از جمله آخرین دور نوسانات ناشی از انفجار FTX، بیت کوین تا به امروز، 63 درصد کاهش یافته است. بیش از یک سال پیش در همین زمان، بیت کوین با رکورد 69000 دلار معامله شد.

اریک رابرتسن، رئیس تحقیقات جهانی استاندارد چارترد بانک در یادداشتی که روز یکشنبه منتشر شد، نوشت: «بازده همراه با سهام فناوری سقوط می‌کند، و بدین ترتیب در حالی که فروش بیت کوین کاهش را تجربه می‌کند، آسیب وارد شده است. در ادامه‌ی کار، شرکت‌های کریپتو و صرافی‌ها بیشتر و بیشتر با نقدینگی ناکافی مواجه می‌شوند که این موضوع منجر به ورشکستگی بیشتر و سقوط اعتماد سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیجیتال خواهد شد.»

سقوط کریپتو

سناریوی دیگر رشد طلا همراه با سقوط بیت کوین است و سرمایه‌گذاران تمرکز خود را از نسخه‌ی دیجیتالی طلا به فلز واقعی تغییر می‌دهند.

رابرتسن بر این باور است که طلا می‌تواند در سال آینده به 2250 دلار در هر اونس جهش کند؛ وی در مورد علت احتمالی این افزایش می‌گوید: «جهش طلا از آنجا ناشی می‌شود که ارزهای دیجیتال بیشتر سقوط می‌کنند و شرکت‌های ارز دیجیتال بیشتر تسلیم فشار نقدینگی و خروج سرمایه‌گذاران می‌شوند».

این یک پیشرفت 26 درصدی نسبت به سطوح فعلی خواهد بود. معاملات آتی طلای Comex در فوریه آخرین بار با 1.04 درصد کاهش در روز به 1790.70 دلار رسید.

رابرتسن افزود: «افزایش نوسانات بازار در سال آینده می‌تواند به طلا کمک کند تا موقعیت خود را به عنوان یک دارایی امن در قلب کثرت نوسانات بازار در سال 2023 حفظ کند.» او صراحتأ ذکر کرد: «رشد مجدد طلا در سال 2023 زمانی اتفاق می‌افتد که سهام بازار، روند نزولی خود را از سر گرفته است و همبستگی بین قیمت سهام و اوراق بهادار منفی می‌شود.»

رابرتسن در یادداشتی تعدادی از سناریوهای بالقوه «غافلگیرانه» را شناسایی کرد که «بازارها در حقیقت، کمتر از بهای واقعی آن‌ها ارزش‌گذاری می‌کنند.» او همچنین تصریح کرد که این سناریوها از نظر مادی خارج از اتفاق‌نظر بازار یا دیدگاه‌های پایه‌ای ما هستند.»

طلا و بیت کوین

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 15 آذر 1401 ساعت 11:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین