خبر

طلا به قلب 1800 دلار زد!

طلا به قلب 1800 دلار زد!

با انتشار شاخص PMI بخش خدمات و کاهش دلار آمریکا به دنبال تعدیل سیاست‌های سختگیرانه کووید صفر چین، قیمت طلا به بالای رقم 1800 دلار رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی در مورد تغییرات قیمت طلا اینگونه نوشت: 

قیمت طلا پس از طی یک روز نزولی در جمعه، کشش صعودی بالای آستانه 1800 دلار را به دست می‌آورد؛ در حالی که گاوها در آغاز هفته‌ی جدید در مقابل کنترل وضعیت ایستاده‌اند. دلار ایالات متحده (USD) در حالی که در انتظار شاخص PMI بخش خدمات ISM ایالات متحده است، در بحبوحه‌ی بازگشت جریان‌های ریسک، فشار عقب‌نشینی را احساس می‌کند.

شاخص PMI بخش خدمات ISM ایالات متحده در تمرکز قرار می‌گیرد

آنچه مسلم است شاخص PMI بخش تولیدی ISM نقش مهمی در معاملات فارکس ایفاء می‌کند. این شاخص بر ارزش ارزهای جهانی تاثیر می‌گذارد. از این رو، روشن است که درک مفهوم شاخص‌های ارائه‌شده ازسوی ISM در بخش تولیدی، ساختمانی و خدماتی (و زمان انتشار این داده‌ها) می‌تواند فرصت‌های معاملاتی منحصربه‌فردی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

با این اوصاف، دلار ایالات متحده در برابر رقبای اصلی خود به پایین‌ترین حد در شش ماه اخیر نزدیک به 104.00 رسیده است و بدین ترتیب شکاف صعودی آغازین را کاهش داده است، زیرا فروش مجدد از سر گرفته شده و قیمت طلا به شدت بالاتر از داده‌های مهم شاخص PMI بخش تولید ISM است. از طرفی، سرفصل PMI خدمات، در مقابل 54.4 قبلی، بالاتر از 55.6 است، در حالی که انتظار می‌رود سرفصل‌های فرعی سفارش‌های جدید و قیمت‌های پرداخت‌شده نیز در ماه نوامبر افزایش پیدا کنند.

شاخص PMI

سرمایه‌گذاران همچنان تردید دارند که آیا داده‌های خوش‌بینانه بخش خدمات ISM ایالات متحده می‌تواند به توقف فروش دلار کمک کند، و این تردید به ماهیت داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی برمی‌گردد که در روز جمعه نتوانست هیچ مهلت پایداری را برای دلار آمریکا فراهم کند.


حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده: یک ضربه‌ی بزرگ

اداره‌ی آمار کار ایالات متحده (BLS) روز جمعه نشان داد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی، در مقابل 200,000 مورد انتظار، در ماه نوامبر 263,000  افزایش یافته است؛ در حالی که نرخ بیکاری در 3.7 درصد ثابت مانده است. تورم سالانه دستمزد، که با میانگین درآمد ساعتی اندازه‌گیری شد، از 4.9 درصد در اکتبر به 5.1 درصد افزایش یافت. در عین حال، نرخ مشارکت نیروی کار از 62.2 درصد به 62.1 درصد کاهش یافت. در این بین، گزارش مختلط بازار کار ایالات متحده باعث تقویت موقت دلار شد، اما خرس‌ها با اجبار به بازارها بازگشتند که البته این موضوع یادآور اظهارات بدخواهانه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در اوایل هفته بود.

در چشم‌انداز مصرف، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، یعنی شاخص قیمت مرکزی PCE، در اکتبر در مقابل 5.2 درصد در سپتامبر به 5 درصد کاهش یافت. داده‌ها نشانه‌هایی از کاهش تورم را نشان می‌دهد و بدین ترتیب به محور اخیر فدرال رزرو اعتبار می‌بخشند.

شاخص تورم

بازگشت جریان‌های ریسک به خوش‌بینی چین، مسیر کاهش دلار آمریکا را هموار کرد

یکی دیگر از عواملی که در این دوشنبه بر دلار آمریکا سنگینی می‌کند، سیگنال‌های موافق بیشتر چین در مورد کاهش سیاست‌های همه‌گیری است؛ چرا که این کشور بازگشایی در شهرهای شانگهای و هانگژو را گسترش می‌دهد.

بدیهی است که دورشدن تدریجی از سیاست سختگیرانه کووید صفر چین، در بحبوحه‌ی اخبار داغ بازارها و اعتراضات عمومی، احساسات بازار را تقویت می‌کند. شاخص ترکیبی شانگهای چین بیش از 1.50 درصد افزایش یافته است در حالی که بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده با افزایش تقریباً 1 درصدی در روز مواجه شده است. قیمت طلا گرچه همچنان زیر چتر افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده قرار دارد اما، تحت‌ تأثیر تضعیف گسترده دلار آمریکا نخواهد بود. مع‌الوصف، طلا رقم گرد 1810 دلار را آزمایش کرده و در زمان نگارش این مطلب، 0.65 درصد در روز افزایش یافته است.

چشم‌انداز فنی قیمت طلا با نگاهی به نمودار روزانه

نمودار روزانه قیمت طلا

نمودار روزانه حاکی از آن است که قیمت طلا از بالاترین قیمت 10 آگوست در 1808 دلار خارج شده و هم‌اکنون به بالاترین رقم 1814 دلار در 4 جولای نزدیک می‌شود.

پس از اینکه قیمت طلا در سطح 1796 دلار در روز جمعه، بالاتر از میانگین متحرک روزانه 200 (200-DMA) بسته شد، گاوها همچنان تحت کنترل باقی می‌مانند.

شاخص قدرت نسبی 14 روزه (14-RSI) درست در زیر قلمرو اشباع خرید ثابت شده است، که حاکی از افزایش احتمالی قیمت طلا است. گفتنی است که هدف صعودی بعدی در رقم گرد 1820 دلار دیده می‌شود.

در صورت هر گونه اصلاحی در قیمت طلا، مقاومت 200-DMA تبدیل‌شده به حمایت عقب‌نشینی می‌کند، پس از آن افت به سمت بالاترین سطح 15 نوامبر در 1787 دلار را نمی‌توان رد کرد.

در نهایت این اصلاح می‌تواند به سمت پایین‌ترین قیمت روز گذشته یعنی 1778 دلار گسترش یابد.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 14 آذر 1401 ساعت 10:33
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین