خبر

بازگشت قیمت بیت‌کوین به بالای 17,000 دلار

بازگشت قیمت بیت‌کوین به بالای 17,000 دلار

خبرهای خوب و بد بازار دائما بر قیمت بیت‌کوین تاثیر می‌گذارند، ولی حرکت اخیر بیت کوین به بالای 17,000 دلار به طور کلی نشان از بهبود احساسات بازار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، بهترین خبری که سرمایه‌گذاران بازار کریپتو مدت‌ها است چشم انتظار آن بودند، سرانجام در روز گذشته (چهارشنبه 9 آذر) منتشر شد. جروم پاول طی یک سخنرانی از بهبود وضعیت تورم و احتمال تغییر موضع سختگیرانه‌ی فدرال رزرو سخن گفت. همین خبر کافی بود تا بیت کوین (BTC) سرانجام به بالای 17,000 دلار بازگردد. هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب - در حوالی ساعت 9:45 صبح روز پنج‌شنبه 10 آذر - بیت کوین با 1.29 درصد افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت 17,100 دلار معامله می‌شود. ارزش بیت کوین نسبت به یک هفته‌ی پیش نیز 2.47 درصد افزایش یافته است. حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی پادشاه ارزهای دیجیتال نیز با 2.12 درصد افزایش به 26,032,191,148 دلار رسیده است.

نمودار قیمت بیت کوین

احتمال تغییر موضع فدرال رزرو تنها خبری خوب این روزهای بازار کریپتو نیست؛ انتشار خبری مبنی بر این‌که صرافی بایننس در 30 نوامبر (9 آذر) یک صرافی کریپتوی قانونی را در کشور ژاپن خریداری کرده، احتمالا به افزایش قیمت بیت کوین کمک کرده است. هر گونه خبر خوب درباره‌ی نرم‌تر شدن مواضع دولت‌ها نسبت به بازار کریپتو می‌تواند بر روند قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر مثبت داشته باشد.

صرافی بایننس پس از دریافت یک هشدار از طرف یک نهاد دولتی در کشور ژاپن مبنی بر ممنوعیت فعالیت آن بدون دریافت مجوز قانونی، مجبور شد فعالیت‌های خود را از سال 2018 در این کشور تعطیل کند. ولی خرید صرافی ساکورا توسط شرکت بایننس خبر خوبی است که نشان می‌دهد بایننس توانسته است نظر مثبت دولت ژاپن را جلب کند.

به علاوه، صرافی جمینی نیز در 30 نوامبر اعلام کرد، این شرکت توانسته است تاییدیه‌های قانونی لازم را برای شروع فعالیت در ایتالیا و یونان دریافت کند. این صرافی به عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی ارزهای مجازی در کشور ایتالیا به ثبت رسیده است. هم‌چنین، مجوز فعالیت جمینی به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال و ارائه‌دهنده‌ی کیف پول در یونان نیز تایید شد.

هم‌چنین، خبرهای خوبی از بازار مشتقه‌ی بیت کوین نیز به گوش می‌رسند. بر اساس داده‌های منتشر شده از این بازار، نسبت معامله‌گرانی که وارد پوزیشن لانگ (خرید) می‌شوند، در برابر آن دسته از معامله‌گرانی که بر کاهش قیمت بیت کوین شرط بسته و وارد پوزیشن شورت (فروش) می‌شوند، افزایش یافته است. این خبر نیز نشان‌دهنده‌ی بهبود احساسات معامله‌گران کوتاه‌مدت به آینده‌ی قیمت بیت کوین است.

با توجه به وقوع این اتفاقات خوب برای کریپتو، اکنون شاهد افزایش قیمت بیت کوین به بالای 17,000 دلار هستیم. با وجود این، هم‌چنان فشار فروش در این بازار باقی مانده است. هنوز تحلیلگران درباره‌ی خطر وقوع یک کاپیتولاسیون هشدار می‌دهند. کاپیتولاسیون به وضعیتی گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران از روی وحشت و ناامیدی از افزایش قیمت یک دارایی، به صورت شتاب‌زده اقدام به فروش آن دارایی می‌کنند.

به نظر می‌رسد، مقصر اصلی تداوم فشار فروش و خطر وقوع یک کاپیتولاسیون، ماینرها یا استخراج‌کنندگان بیت‌کوین باشند. با توجه به کاهش شدید قیمت نقدی بیت کوین و افزایش سختی استخراج این ارز دیجیتال، میزان سودآوری ماینینگ به شدت کاهش یافته است. آن‌ها برای پرداخت هزینه‌های ماینینگ و هم‌چنین، از ترس کاهش هر چه بیش‌تر قیمت بیت کوین، فشار زیادی را متحمل شده‌اند. از این رو، ماینرها تحت هر شرایطی تصمیم به فروش عمده‌ی بیت کوین‌های خود گرفته‌اند. این مسئله به افزایش فشار فروش در بازار دامن زده است. علاوه بر این مسئله، هنوز شاهد فشار برخی نهادهای دولتی و نظارتی بر بازار کریپتو و بیت کوین هستیم.

با تمام این اوصاف، حرکت قیمت بیت کوین در حال حاضر به طرز شگفت‌انگیزی مثبت بوده است.

فشار فروش در بازار، مشکلات قانونی و نظارتی، فروپاشی اف‌تی‌ایکس و نگرانی گسترده از سرایت آن به سایر بخش‌های بازار کریپتو و تداوم روند نزولی بازار تاثیر خود را بر مسیر حرکت قیمت بیت کوین می‌گذارند؛ از این رو، احتمالا مدت بیش‌تری طول خواهد کشید تا سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به دست آورند و احساس کنند که خطرات فعلی به پایان رسیده‌اند. در نتیجه، خرس‌ها (معامله‌گرانی که به دنبال کاهش قیمت‌ها هستند) هم‌چنان به اعمال فشار در بازار ادامه می‌دهند و ممکن است قیمت بیت کوین را در کوتاه‌مدت به زیر 17,000 دلار بازگردانند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
پنجشنبه 10 آذر 1401 ساعت 10:13
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین