خبر

طلا یا بیت‌کوین؟ چه کسی می‌داند؟!

طلا یا بیت‌کوین؟ چه کسی می‌داند؟!

گرچه از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال تاکنون، سرمایه‌گذاران زیادی به سمت آن جلب شدند، اما اغلب تحلیلگران بر این باورند که طلا و نقره سرمایه‌گذاری مفیدتری است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی تحلیلی با نگاهی به رویدادهای پیرامون بازار کریپتو و فلزات گرانبها اینگونه می‌نویسد: 

پیش از این‌ها در مورد پیوند بین جوانان و ارزهای دیجیتال، اظهار نظرهای زیادی صورت گرفت؛ آنچه در آن زمان به ویژه درباره‌ی موارد کمتر شناخته‌شده - یا حتی معروف - با پس‌زمینه‌ای مرموز گفته می‌شد، بسیار حائز اهمیت بود. پس از گذشت مدتی از این سروصدای زیاد در بازارها، برخی نام این ارزهای دیجیتال با سابقه‌ی پر ابهام را «شیت کوین» نهادند. اصطلاح شیت‌کوین (shitcoin) عمومأ به رمزارزی با ارزش کم یا ارز دیجیتالی اتلاق می‌شود که دارای هیچ هدف فوری و قابل تشخیصی نیست؛ به جرأت می‌توان گفت که این واژه، یک اصطلاحی انزجاری است! چرا که برای نام‌گذاری ارزهای دیجیتالی به کار می‌رود که قیمت آنها از روی حدس و گمان بوده و در واقع با حسن نیت ایجاد نشده‌اند؛ از این رو به عنوان سرمایه‌گذاری بد در نظر گرفته می‌شوند.

اما از جنبه‌ی دیگر، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران انفرادی، ارزهای دیجیتال به «بازار جدید فلزات گرانبها» تبدیل شدند؛ شاید علت آن بود که در حکم یک سیستم پرداخت جایگزین بودند؛ درست همانند طلا، اینطور نیست؟ بگذارید یک ارزیابی بنیادین داشته باشیم:

یک دارایی شاخص (طلا، بیت کوین) وجود دارد؛ اما در مقابل دارایی ارزان‌تر و البته وضوحأ کاربردی‌تر (نقره، اتریوم) نیز وجود دارد.

اتریوم

تعدادی از دارایی‌های کم‌تر شناخته‌شده وجود دارند که گرچه ریسک‌پذیر هستند، اما پتانسیل ارائه‌ی بازدهی کلان جزو لاینفک ماهیت آنهاست. اما ناگفته نماند تجمعات گسترده پیرامون کریپتوها بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ شاید بدین دلیل که هیجان‌انگیزتر بود!

از این رو، سرمایه‌گذاران انفرادی از بازار فلزات گرانبها به سمت ارزهای دیجیتال هجوم آوردند؛ البته نه همه‌ی سرمایه‌گذاران، بلکه بسیاری از آنها.

در حالی که ارزهای دیجیتال در حال افزایش بودند و احساسات کلی مثبت بود، سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را برای خرید ارزهای دیجیتال کنار گذاشتند، زیرا پیش‌بینی می‌کردند که ارز دیجیتال آنچنان به رشد خود ادامه می‌دهد که به «کره‌ی ماه» می‌رسد!این در حالی بود که این موضوع برای طلا چندان اهمیتی نداشت؛ چرا که فلز زرد امن همواره خریداران و فروشندگان قدرتمندی دارد که به پناهگاه امن طلا پایبندند و علاقه‌ای ندارند کریپتو را با همه‌ی چالش‌های جایگزین آن کنند.

اما اگر به فضای فعلی و جاری بازار برگردیم، هر روز در مورد ارزهای دیجیتال سناریوهایی را می‌شنویم یا می‌خوانیم که در پس آن‌ها، قیمت این ارزها به شدت در حال سقوط است.

این بدان معنی است که اثر فوق‌الذکر به راحتی می‌تواند معکوس شود. سرمایه‌گذارانی که برای ورود به ارزهای دیجیتال (به ویژه آلتکوین‌ها) از بخش‌های دیگر خارج شده‌اند، اکنون می‌توانند به دنبال خروج از آن بازار باشند و به آنچه قبلاً «دوست داشتند» برگردند. (در واقع، افراد تمایل عجیبی به فروش با کاهش دارند، به همین دلیل است که کاهش در ابتدا اتفاق می‌افتد.)

جالب توجه است که با مقایسه‌ی قیمت طلا و بیت کوین می‌توان این پدیده‌ی خاص را از منظر وسیع‌تری مشاهده کرد.

ارزیابی تکنیکال

اگرچه طلا و بیت کوین بین سال‌های 2014 و اکنون بالاتر رفته‌اند، اما اغلب در کوتاه‌مدت در جهت متناقضی حرکت می‌کنند. به بیان دیگر، دره‌های کوتاه‌مدت طلا معمولاً کاهش (کمتر یا بیشتر) بیت کوین را به دنبال داشت.

جالب اینجاست که طلا و بیت کوین داده‌های قیمتی دارند که از سایر کلاس‌های دارایی، قابل مقایسه‌تر است.

طلا و بیت کوین

با نگاهی به گذشته می‌توان به وضوح دید که طلا یک دره کوتاه‌مدت تشکیل داد، سپس افزایش یافت و اما بیت کوین چه؟ سقوط کرد! چرا؟ این‌ها همه دلیلی شد که در بحبوحه‌ای که طلا به اوج خود می‌رسید، مردم از ناتوانی بیت کوین در حفظ جایگاه خود خسته شدند. از این رو اغلب از کریپتو روی‌گردان شده و به سمت طلا و نقره هجوم بردند.

اما آیا این بدان معناست که با سقوط بیت کوین به ورطه، ماینرهای جوان می‌روند تا اوج بگیرند؟ خیر!

هیچ بازاری در یک خط مستقیم به سمت بالا یا پایین حرکت نمی‌کند، بیت کوین هم اینطور نیست. سوالی که پیش می‌آید این است که پایین‌ترین سطح، دقیقأ چقدر  پائین است؟ اینجاست که جنبه‌های تکنیکال وارد عمل می‌شود.

کریپتو به عنوان یک دارایی شاخص و پرچمدار مانند یک سنگ در آب افتاد و این کار را مطابق با اصول تکنیکال انجام داد. بیت کوین یک الگوی سر و شانه نزولی تشکیل داد و پس از شکستن به زیر سطح گردن در اوایل سال جاری، کمی اصلاح شد و سپس به زیر 20000 دلار سقوط کرد.

هر آنچه برای این ارز دیجیتال روی داد، نمونه‌ی کاملی از نحوه‌ی عملکرد الگوی سر و شانه است. البته در حال حاضر، اندازه‌ی نزول بر اساس این الگو احتمالاً برابر با اندازه‌ی سر یک فیل است! جالب‌تر این است که در آن دوره‌ها طلا نیز کاهش یافت.

گفتنی است زمانی که بیت کوین بالای 50000 دلار معامله می‌شد، در اکثر صفحات خبری/تحلیلی همه چیز گل و بلبل بود. البته برخی همچنان نسبت به سیگنال ورودی هشدار می‌دادند.

علاوه بر آن، اوج‌های متمایز دیگری در کاوش‌های آن صفحات از قبیل ماه مه 2021 (یک قله بزرگ و یک کاهش عمده در بیت کوین)، اوایل نوامبر 2021 (یک قله بزرگ در بیت کوین) و پایان ژانویه 2022 (یک دره بزرگ در بیت کوین) وجود داشت.

اوج بیت کوین

البته تنها زمانی علاقه به بالاترین میزان رسید که چرخش‌های عمده‌ای در بیت کوین رخ داد. از آنجایی که کاملاً واضح است که حرکت قبلی در بیت کوین به سمت نزول بوده است، این نمی‌تواند یک قله باشد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که یک دره عمده در بیت کوین وجود داشته باشد. البته این دره لزومأ نهایی نیست، اما برای مدت‌زمانی می‌تواند دره‌ی اصلی باشد؛ دره‌ای که آنچنان عمیق است که می‌تواند باعث افزایش قابل‌توجه بیت کوین شود و البته کاهش قابل توجه در بخش فلزات گرانبها!

بدیهی است که پیروی بی‌چون و چرا از سایرین، کار آسانی است، اما با گذشت زمان هر معامله‌گری به این مهم دست می‌یابد که پیروی از تجزیه و تحلیل منطقی و پرهیز از پیروی صرف از اکثریت، اغلب سود بیشتری را به همراه دارد؛ گرچه هر حرکت قیمتی را نمی‌توان با قطعیت پیش بینی کرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که بیت‌کوین در کوتاه‌مدت به پائین‌ترین سطح خود رسیده است، اما آنچه بعد از این اتفاق خواهد افتاد، در چشم‌اندازی مبهم باقی می‌ماند.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 9 آذر 1401 ساعت 14:36
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین