خبر

لطفا، بت‌های کریپتو را بشکنید!

لطفا، بت‌های کریپتو را بشکنید!

از سم بنکمن فراید گرفته تا خیلی دیگر از چهره‌های مشهور کریپتو؛ طرفداران ارزهای دیجیتال به سرعت از این افراد بت ساخته‌اند. ولی این پدیده باید پایان یابد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، بسیاری از شرکت‌ها و پتلفرم‌هایی که در سال جاری دچار فروپاشی شده‌اند، یک وجه اشتراک داشته‌اند: وجود یک رهبر جوان، صریح و خودسر. هر یک از آن‌ها توانسته‌اند نفوذ زیادی در دنیای کریپتو به دست آوردند؛ ولی نه به دلیل هوش یا استعداد زیادی‌شان، بلکه به دلیل پول هنگفت و دنبال‌کننده‌های زیادی که در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی به دست آورده‌اند. و هر دفعه، اعتماد بی‌جای طرفداران به توانایی‌های این افراد عواقب فاجعه‌باری به همراه داشته است.

اگر سرمایه‌گذاران و کاربران جامعه‌ی کریپتو می‌خواهند از وقوع فجایع مشابه در آینده جلوگیری کنند، اکنون زمان آن فرا رسیده است که به این بت‌سازی‌ها پایان دهند. به خاطر موفقیت و شکوفایی کریپتو، باید این بت‌ها را بشکنیم.

پیش از سقوط اف‌تی‌ایکس، بنیانگذار آن سم بنکمن فراید (SBF) به عنوان یکی از بانفوذترین چهره‌ها در صنعت کریپتو شهرت فوغ‌العاده‌ای برای خود پیدا کرده بود. وی در دنیای سیاست هم فعال بود و غالبا در مورد هر آن‌چه در دنیای وب-3 اتفاق می‌افتاد، اظهارنظر می‌کرد. شیطنت‌ها، دشمنی‌ها، و نمایش‌های وی در توییتر، همراه با موفقیت ظاهرا غیرقابل‌توقف اف‌تی‌ایکس، باعث شدند وی بیش از یک میلیون دنبال‌کننده برای خود به دست بیاورد.

ولی حتی با نفوذ و محبوبیت روزافزون سم بنکمن فراید در دنیای کریپتو، به نظر می‌رسید وی نمی‌تواند چهره‌ی واقعی خود را در توییتر پنهان کند و دائما با افراد مختلف در دنیای کریپتو درگیر می‌شد.

در واقع، تمایل سم بنکمن فراید به دامن زدن به مسائل مختلف و اجرای نمایش‌های بیهوده‌ی توییتری در ورشکستگی ا‌ف‌تی‌ایکس بی‌تاثیر نبود. جدال اخیر وی با چانگ پنگ ژائو (CZ)، مدیر عامل صرافی بایننس، در نهایت منجر به ایجاد بحران نقدینگی در اف‌تی‌ایکس شد.

سم بنکمن فراید فقط یکی از چهره‌هایی است که نمایش‌های سخیف آن‌ها در توییتر منجر به سقوط‌‌‌‌‌شان شده‌اند؛ ولی وی مطمئنا اولین نفر نبوده و احتمالا آخرین نفر هم نخواهد بود. دو کوان و سو ژو که هر دو در کانون فجایع تاریخی کریپتو در اوایل سال جاری قرار داشتند، نیز بازیگران به ظاهر قهاری در توییتر بودند. دو کوان پیش از سقوط ترا لونا اقدام به انتشار توییت‌های عجیب‌وغریبی کرد. سو ژو، مدیرعامل سابق صندوق ورشکسته‌ی تری اروز کپیتال، نیز با همین طناب پوسیده به چاه سقوط کرد.

البته، هنوز هم چهره‌های بسیاری در دنیای کریپتو هستند که از همین طناب پوسیده استفاده می‌کنند. مثلا چانگ پنگ ژائو در اتفاقاتی که منجر به فروپاشی اف‌تی‌ایکس شدند، کم‌تر از سم بنکمن فراید مقصر نبوده‌ است. هم‌چنین، به نظر می‌رسد، بری سیلبرت، مدیرعامل دیجیتال کارنسی گروپ، نیز مشتاقانه در مسیر مشابه‌ی سم بنکم فراید قدم گذاشته است.

در نهایت، افراد جامعه‌ی کریپتو نیز در این میان بی‌تقصیر نیستند. ما نیز به این بت‌سازی‌ها دامن می‌زنیم - یعنی در واقع، ما خودمان از چهره‌ی این قبیل افراد بت می‌سازیم؛ و در آخر، خودمان زیر آوار فروپاشی این بت‌ها مدفون می‌شویم. ما باید بیاموزیم که فقط از پروژه‌هایی حمایت کنیم که برنامه‌های کاربردی شفاف، ایمن، با کیفیت بالا و غیرمتمرکز ایجاد می‌کنند - نه این‌که صرفا به دنبال جلب دنبال‌کننده‌های بیش‌تر باشند.

فروپاشی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی کریپتو، وضعیت این بازار را روز به روز وخیم‌تر می‌کند. بیت کوین (BTC)، پادشاه ارزهای دیجیتال، که به سختی تلاش می‌کرد تا خود را به بالای سطح 21,000 دلار برساند، با فروپاشی اف‌تی‌ایکس، تا نزدیکی 15,000 دلار نیز سقوط کرد.

هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب - در حوالی ساعت 10:30 روز یک‌شنبه 6 آذر - بیت کوین تقریبا بدون تغییر نسبت به روزهای اخیر، با قیمت 16,573 دلار معامله می‌شود. ارزش کل بازار بیت کوین هم‌اکنون 318,499,138,098 دلار است. حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بیت کوین با 3.81 درصد کاهش به 18,319,533,457 دلار رسیده است.  

نمودار قیمت بیت کوین

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
یکشنبه 6 آذر 1401 ساعت 10:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین