خبر

طلا، گل سرسبد سهام!

طلا، گل سرسبد سهام!

با وجود بادهای مخالف در مسیر حرکت طلا، به عقیده‌ی کارشناسان، فلز زرد امن همچنان به عنوان تنوع‌دهنده‌ی سبد سهام و دارایی بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کیتکو نیوز، بازار طلا در روند قبلی خود، حفظ شده است؛ زیرا قیمت‌ها هفته را کمی بالاتر از 1750 دلار در هر اونس به پایان رساندند. گفتنی است پس از آن که صورتجلسه نشست سیاست پولی نوامبر با شیب منفی در نظر گرفته شد، فدرال رزرو بار دیگر، دست طلا را برای گذر از این برحه گرفت.

با توجه به این صورتجلسه، اکثریت شرکت‌کنندگان قضاوت کردند که کاهش تشدید سیاست، احتمالاً به زودی متناسب خواهد بود. این پیام به تقویت انتظارات مبنی بر اینکه بانک مرکزی ایالات متحده در ماه آینده نرخ بهره را 50 واحد پایه افزایش خواهد داد، کمک می‌کند.

اگرچه بازار طلا در موقعیت کنونی، سطوح حمایتی بحرانی را حفظ کرده است، اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران هنوز تمایلی به شرط‌بندی صعودی مهم ندارند. البته تعجب‌آور نیست که ایده‌ی متقاعدکننده‌ای موجود نباشد، زیرا سایر شایعات محوری در طول تابستان، سرمایه‌گذاران را نقره داغ کرده است.

گرچه فدرال رزرو در حال آماده‌شدن برای کاهش سرعت افزایش نرخ خود است، بسیاری از تحلیلگران بازار بر این باورند که این نمی‌تواند یک نقطه‌ی اتکاء باشد. بازارها همچنان دورنمای نرخ پایانی صندوق‌های فدرال رزرو را بالای 5 درصد می‌بینند و هیچ‌کس نمی‌داند که نرخ‌ها تا چه مدت در این سطح باقی می‌مانند.

افزایش نرخ بهره

ناگفته نماند که این بستر، همچنان محیط سختی برای طلا خواهد بود. با این حال، حتی اگر قیمت‌ها در حدود 1800 دلار محدود شود، باز هم توجه به این نکته مهم است که علیرغم بادهای مخالف قوی، طلا همچنان عملکرد بهتری نسبت به بازار گسترده‌تر دارد و به عنوان سرگل تنوع‌دهنده‌ی مهم سبد سهام باقی می‌ماند.

بانک فرانسوی Société Générale احتمالاً سالم‌ترین چشم‌انداز را در مورد طلا دارد. این بانک در آستانه‌ی سال جدید، تغییرات قابل توجهی را در سبد دارایی‌های چندگانه‌ی خود اعمال کرد. در حال حاضر، این بانک به شدت اوراق قرضه‌ی خود را سنگین کرده است، اما در عین حال در تخصیص طلای خود، تنها تعدیل جزئی ایجاد کرده است.

اگرچه این بانک پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا در سال آینده کاهش یابد، اما همچنان نگهداری این فلز گرانبها را ارزشمند می‌بیند.

خطرات سیستم برای اقتصاد فقط به رشد خود ادامه می‌دهند. این هفته تاوی کاستا، مدیر پورتفوی Crescat Capital، با تأکید بر اینکه 70 درصد کل منحنی بازدهی ایالات متحده اکنون معکوس شده است، افزود: هر بار که این آستانه‌ شکسته شده، رکود قریب‌الوقوع اجتناب‌ناپذیر بوده است.

اما به طور اخص، بازدهی اسکناس دو ساله اکنون 71 واحد پایه بالاتر از بازدهی 10 ساله است؛ می‌توان به جرأت گفت که در بیش از 40 سال گذشته، این بزرگترین شکاف در منحنی بازده معکوس تلقی می‌شود.

تاوی خاطرنشان کرد که حتی اگر قیمت طلا کاهش یابد، ارزش و پتانسیل محکمی در این فلز گرانبها وجود دارد که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند.

با وجود ابهامات زیاد در بازار، برخی از تحلیلگران گفته‌اند که تبدیل‌شدن انقباضات آهسته‌تر فدرال‌رزرو به کاهش‌های آشکار، فقط مستلزم زمان است.

کاهش سیاست پولی

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 5 آذر 1401 ساعت 14:58
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین