خبر

مسیر کاهش هفتگی دلار، هموار شد

مسیر کاهش هفتگی دلار، هموار شد

دلار آمریکا در روز گذشته به دلیل سیگنال‌های ناخواسته‌ای از سوی فدرال رزرو کاهش هفتگی خود را آغاز کرد. سایر جفت‌ارزها نیز نوساناتی را تجربه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در اوایل تجارت اروپا در روز جمعه کاهش یافت و به دلیل سیگنال‌های ناخواسته فدرال رزرو، در مسیر کاهش هفتگی قرار گرفت.

در ساعت 02:55 به وقت شرقی (07:55 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، 0.1 درصد کاهش یافت و به 105.840 رسید که بیش از 1 درصد در هفته کاهش یافت و به پایین‌ترین حد سه ماه گذشته، سطح 105.30 که هفته‌ی پیش لمس کرده بود، نزدیک شد.

به محض اینکه بازده خزانه‌داری ایالات متحده در روز جمعه به پائین‌ترین سطح هفت هفته‌ی اخیر رسید، دلار آمریکا با انتظارات شتاب کمتر تشدید سیاست انقباض پولی ایالات متحده دچار چالش شد.

تحلیلگران ING در یادداشتی می‌گویند: «فدرال‌رزرو از سمت مخالف غافلگیر شد، که نشان‌دهنده‌ی حمایت قوی از افزایش نرخ بهره و حمایت ضعیف‌تر از لفاظی‌های بلندمدت پاول بود. دلار می‌تواند برای مدتی طولانی‌تر تحت فشار بماند، اما احتمالاً اکنون بخش کثیری از رویکردهای منفی‌ مربوط به فدرال رزرو را در خود جای داده است.»

احتمالاً روز جمعه فعالیت محدود خواهد بود، زیرا معامله‌گران از تعطیلات روز شکرگزاری ایالات متحده برای لذت‌بردن از یک آخر هفته‌ی طولانی استفاده می‌کنند و تمام توجهات برای دریافت پیامدهای نرخ بهره به سرعت تشدید سیاست در هفته‌ی آینده و انتشار داده‌های شغلی و رشد ایالات متحده، معطوف خواهد شد.

در دنیای جفت‌ارزها، یورو/دلار (EUR/USD) با 0.1% افزایش به 1.0418 رسید و به بالاترین سطح چهار ماهه 1.0481 نزدیک شد که در هفته‌ی گذشته به ثبت رسیده بود.

یورو/دلار

تولید ناخالص داخلی آلمان به جای 0.3 درصدی که در اولین قرائت آن گزارش شده بود، 0.4 درصد افزایش یافت. این باعث شد تولید ناخالص داخلی، به جای 1.1 درصد در قرائت اول، 1.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

علاوه بر این، شرکت تحقیقات بازار GfK گفت که اعتماد مصرف‌کننده آلمان، در حالی که نزدیک به پایین‌ترین حد تاریخ در 40.2- باقی مانده، دومین بهبود متوالی را در ماه دسامبر ثبت کرده است.

پوند/دلار (GBP/USD) با کاهش 0.2 درصدی به 1.2087 رسید، اما همچنان به بالاترین سطح سه ماهه 1.2153 در جلسه قبل نزدیک است و این جفت ارز در مسیر رشد هفتگی نزدیک به 2 درصد قرار دارد.

در کشور آفتاب تابان، پس از آن که داده‌ها نشان داد تورم در توکیو در ماه نوامبر به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته رسیده است و فشارهای تورمی بیشتری را برای این کشور منعکس می‌کند، دلار/ین (USD/JPY) تا 0.2% افزایش یافت و به 138.81 رسید.

دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) حساس به ریسک 0.1% افزایش یافت و به 0.6765 رسید، در حالی که دلار نیوزیلند/دلار آمریکا (NZD/USD) 0.1 درصد کاهش یافت و به 0.6257 رسید.

در سرزمین اژدها، اقتصاد چین با جهش بی‌سابقه کووید به صورت روزانه مبارزه می‌کند و ناگزیر از اعمال مجدد محدودیت‌های شدید در چندین شهر بزرگ شده است. این مسئله، شرایطی را فراهم کرد که دلار/یوان (USD/CNY) 0.1 درصد افزایش یافت و به 7.1574 رسید.

دلار/یوان

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 5 آذر 1401 ساعت 10:09
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین