خبر

سقف قیمت، نفت را به کف برد!

سقف قیمت، نفت را به کف برد!

با طرح سقف قیمت پیشنهادی نفت روسیه از سوی کشورهای گروه هفت و کاهش نگرانی‌های عرضه، قیمت نفت خام تا پايین‌ترین سطح 2 ماه اخیر افت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، نفت روز پنج‌شنبه پایین آمد و حول و حوش پایین‌ترین حد دو ماه اخیر قرار گرفت، زیرا سقف پیشنهادی قیمت نفت روسیه از کشورهای گروه هفت (G7) بالاتر از سطح معاملات فعلی در نظر گرفته شد و نگرانی‌ها در مورد عرضه‌ی محدود را کاهش داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت 0431 GMT، با 21 سنت یا 0.3 درصد کاهش به 85.20 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 16 سنت یا 0.2 درصد کاهش به 77.78 دلار در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در روز چهارشنبه بر اساس اخباری مبنی بر اینکه سقف قیمتی برنامه‌ریزی‌شده برای نفت روسیه ممکن است بالاتر از سطح فعلی بازار باشد، بیش از 3 درصد سقوط کردند.

به گفته‌ی یک مقام اروپایی، اگرچه دولت‌های اتحادیه اروپا هنوز بر سر قیمت توافق نکرده‌اند، گروه 7 به دنبال سقف قیمتی 65 تا 70 دلار در هر بشکه نفت روسیه است.

ویوک دار، تحلیلگر کالاهای بانک Commonwealth در گزارشی به محدوده 65 تا 70 دلار بالاتر از حد انتظار بازارها اشاره کرد و افزود: «این موضوع، خطر مختل‌شدن عرضه‌ی جهانی را کاهش می‌دهد.»

دار  بر این باور است که اگر اتحادیه اروپا در این هفته، با سقف قیمت 65 تا 70 دلار در هر بشکه برای نفت موافقت کند، شاهد خطرات نزولی برای پیش‌بینی قیمت نفت 95 دلار در هر بشکه در این سه ماهه خواهیم بود.

وی به پیش‌بینی بانک مشترک‌المنافع تأکید کرد که فرض می‌کند تحریم‌های اتحادیه اروپا همراه با سقف قیمتی نفت روسیه، به عرضه‌ی کافی برای جبران نگرانی‌های جاری رشد جهانی را آسیب می‌زند.

نفت روسیه

معامله‌گران خاطرنشان کردند که برخی از پالایشگاه‌های هندی و چینی قیمت‌های کمتر از سقف پیشنهادی برای نفت خام اورال را پرداخت می‌کنند. ناگفته نماند که اورال اصلی‌ترین نفت خام صادراتی روسیه است.

به بیان دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، دولت‌های این اتحادیه مذاکرات در مورد سقف قیمت را در روز پنج‌شنبه یا جمعه از سر خواهند گرفت.

علاوه بر آن، پس از آن که اداره اطلاعات انرژی (EIA) در روز چهارشنبه اعلام کرد که ذخایر بنزین و تقطیر ایالات متحده هر دو به میزان قابل توجهی در هفته‌ی گذشته افزایش یافته است، قیمت نفت تحت فشار قرار گرفت. البته افزایش ذخایر تا حدودی نگرانی در مورد تنگنای بازار را کاهش داد.

گفتنی است افزایش بیش از حد انتظار در ذخایر بنزین ایالات متحده و گسترش کنترل‌های کووید در چین نیز بر فشار نزولی افزود.

اما ذخایر نفت خام با 3.7 میلیون بشکه کاهش در هفته‌ی منتهی به 18 نوامبر به 431.7 میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند 1.1 میلیون بشکه کاهش یابد.

استفان اینس، شریک مدیریت دارایی SPI، در یادداشتی گفت: «تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا به کنار، تا زمانی که قرنطینه‌ها به چشم‌انداز ادامه می‌دهند، بدیهی است که آرزوی صعود نفت محدود خواهد شد».

از سوی دیگر، چین روز چهارشنبه بالاترین تعداد موارد روزانه کووید-19 را از زمان شروع همه‌گیری تقریباً سه سال پیش گزارش کرد. مقامات محلی کنترل‌ها را تشدید کردند تا از شیوع این بیماری جلوگیری کنند و از طرفی به نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد اقتصاد و تقاضای سوخت افزودند.

در این اثنا، چهار نفر مطلع روز چهارشنبه ابراز داشتند که شرکت شورون، می‌تواند پس از شروع مجدد مذاکرات سیاسی دولت ونزوئلا و مخالفانش، به منظور توسعه‌ی عملیات در ونزوئلا و از سرگیری تجارت نفت خود، به زودی تاییدیه ایالات متحده را به دست آورد.

بنا به برخی اخبار، هر دو طرف ونزوئلا و مقامات ایالات متحده این هفته در حال اصرار برای مذاکره در مکزیکوسیتی هستند. این اولین مذاکرات از اکتبر 2021 خواهد بود و می‌تواند راه را برای کاهش تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه این کشور، که یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است، هموار کند.

سازمان اوپک

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 3 آذر 1401 ساعت 10:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین