خبر

تحلیل بازار؛ کدام دارایی سبز و کدام قرمز؟

تحلیل بازار؛ کدام دارایی سبز و کدام قرمز؟

با نگاهی به رویدادهای مهم اقتصادی، آنچه مسلم است دارایی‌هایی همچون دلار، طلا، ارزهای دیجیتال و جفت‌ارزهای کلیدی امروز در معرض نوسان زیادی قرار گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی رویدادهای روز سه‌شنبه 1 آذر را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد و در مورد تغییرات قیمت دارایی‌های پربازدید اینگونه نوشت: 

بررسی حرکت قیمت دلار آمریکا 

به نظر می‌رسد دلار آمریکا در اوایل روز سه‌شنبه پس از ثبت پیشرفت‌های چشمگیر در برابر رقبای اصلی خود در روز قبل، قدرت خود را از دست داده است. شاخص دلار آمریکا کمی بالاتر از 107.50 ساکن می‌ماند و بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده همچنان در حدود سطح 3.8 درصد حرکت می‌کند. در همین حال، معاملات آتی شاخص سهام ایالات متحده تقریباً بدون تغییر در روز معامله می‌شود که نشان‌دهنده‌ی وضعیتی خنثی در بازار است. در اواخر روز، کمیسیون اروپا اطلاعات مربوط به گزارش اعتماد مصرف‌کننده نوامبر را برای منطقه یورو منتشر خواهد کرد و سند اقتصادی ایالات متحده شامل شاخص تولید ریچموند فدرال رزرو نیز اعلام خواهد شد. علاوه بر این موارد، سرمایه‌گذاران همچنان به اظهارنظرهای بانک مرکزی، توجهی ویژه خواهند داشت.

توجه سرمایه گذاران به داده‌ها

گفتنی است دلار آمریکا روز دوشنبه از فضای بازار ریسک‌گریز سود برد، چرا که بازارها به اخبار نگران‌کننده کرونا از چین واکنش نشان دادند. در همین راستا، نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد رکود اقتصادی جهانی بدان دلیل افزایش می‌یابد که چین از کاهش بیشتر محدودیت‌های خود امتناع می‌ورزد. روز دوشنبه، چین بیش از 28000 مورد جدید محلی را گزارش کرد و شهر پکن طی اطلاعیه‌ای، از تعطیلی پارک‌ها و موزه‌ها از روز سه شنبه خبر داد. اگرچه آخرین تحولات نشان می‌دهد که وضعیت در حال بدتر شدن است، جریان‌های امن هنوز بر این اقدام مسلط نشده‌اند.

پیرامون نفت خام چه گذشت؟

پس از آنکه گزارش وال استریت ژورنال مدعی شد عربستان سعودی قصد دارد تولید اوپک پلاس را افزایش دهد، بهای نفت خام در ساعات اولیه‌ی معاملات روز دوشنبه آمریکا تحت فشار نزولی شدید قرار گرفت. با انتشار این تیتر خبری، هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به کمترین میزان در سال 2022 یعنی 75.25 دلار سقوط کرد. اما دیری نپائید که عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی عربستان، این ادعا را رد کرد و صراحتأ اظهار داشت که آن‌ها در مورد افزایش بالقوه تولید صحبت نمی‌کنند. پیرو این اظهارات، قیمت نفت خام به شدت بهبود یافت و WTI آخرین بار در روز کمی بالاتر از سطح 80 دلار به صورت ثابت معامله شد.

بهای نفت خام

پرایس اکشن جفت ارز یورو/دلار چگونه بود؟

یورو/دلار (EUR/USD) قبل از اینکه در اوایل سه‌شنبه در حدود 1.0250 وارد فاز تثبیت شود، در روز دوشنبه نزدیک به 100 پیپ از دست داد. از طرفی، نظرات مقامات بانک مرکزی اروپا (ECB) اختلاف نظر در مورد حرکت بعدی نرخ را برجسته می‌کند. ماریو سنتنو، سیاستگذار بانک مرکزی اروپا، اواخر دوشنبه خاطرنشان کرد که شرایط افزایش بعدی نرخ بهره کمتر از 75 واحد پایه (bps) کاملأ مهیاست. به علاوه، رابرت هولزمن، عضو شورای حاکم بانک مرکزی اروپا نیز قاطعانه اعلام کرد که در صورت ثابت‌ماندن وضعیت، از افزایش 75 واحدی نرخ بهره در نشست بعدی، پشتیبانی خواهد شد.

پیرامون پوند/دلار و دلار/ین چه روی داد؟

پوند/دلار (GBP/USD) در روز دوشنبه به زیر 1.1800 سقوط کرد، اما در اواخر روز بازگشتی را تجربه کرد تا بالاتر از این سطح بسته شود. این جفت در معاملات اولیه اروپا در کانال فشرده زیر 1.1850 معامله می‌شود.

دلار/ین (USD/JPY) در روز دوشنبه با توجه به تقویت گسترده دلار آمریکا (USD) به معنای واقعی، خود را با شتاب صعودی مهیا کرد و تا منطقه‌ی 142.00 پیش رفت. البته این جفت در اوایل روز سه شنبه در مرحله‌ی تثبیت نزدیک به آن سطح باقی می‌ماند.

دلار/ین

طلا و بیت کوین روز خود را چگونه گذراندند؟

قیمت طلا در روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح 10 روزه نزدیک به 1730 دلار کاهش یافت، اما به دنبال شکست بازدهی اوراق قرضه آمریکایی و عدم گسترش جذابیت این اوراق، ضررهای خود را محدود کرد. طلا (XAU/USD) طی معاملات روزانه‌ی اروپا بالاتر از 1740 دلار معامله می‌شود.

و در نهایت، بیت کوین روز دوشنبه بیش از 3 درصد از دست داد و به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر یعنی زیر 15500 دلار رسید. بیت کوین/دلار (BTC/USD) آخرین بار در کانالی نزدیک به 15700 دلار معامله شد.

در بازار کریپتو، ارز دیجیتال معروف دیگر، اتریوم نیز در حال حاضر از ابتدای هفته نزدیک به 5 درصد کاهش یافته است و در فاصله‌ای نزدیک به پایین‌ترین سطح چند ماهه‌ای که در اوایل ماه با قیمت 1070 دلار ثبت کرده بود، معامله می‌شود.

بیت کوین و اتریوم

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 1 آذر 1401 ساعت 12:09
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین