خبر

صعود گاز طبیعی پس از 9 هفته نزولی

صعود گاز طبیعی پس از 9 هفته نزولی

بازارهای گاز طبیعی پس از نزولی شدن 9 هفته‌ای و رسیدن به قیمت‌های نصف ماه اوت، پولبک کرده و به رنج 6 دلار برگشته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از وب‌سایت «اینوستینگ»، گاز طبیعی پس از 9 هفته رکود، در یک نقطه عطف قرار گرفته است. چرا که خرید تکنیکال ناشی از شرایط فروش بیش از حد و همین طور تغییر روند کلی میزان تقاضای گرمایشی گاز طبیعی در نتیجه آب و هوای غیر معمول و گرم قبل از زمستان باعث شد که قیمت گاز طبیعی به رنج 6 دلار برگردد.

نمودار گاز طبیعی

 اوایل ماه قراردادهای گاز طبیعی بورس تجاری نیویورک از بالاترین رقم 14 ساله بالای 10 دلار (برای هر میلی لیتر واحد حرارتی بریتانیا) در ماه اوت برگشته و به نصف رسید، تا حدی که در اوایل این هفته به 4.75 دلار رسید. این در حالیست که این هفته روند کلی بازار صعودی بود، این روند از روز سه شنبه آغاز و تا پنجشنبه ادامه داشت. به طوری که در بحبوحه افزایش مختصر تقاضای گرمایش، قیمت‌ها در طول 3 روز در حدود 18 درصد افزایش یافت. از جمله عواملی که در حال حاضر می توانند بر قیمت گاز تاثیر بگذارند، می توان به تقاضای انرژی بالای ناشی از آب و هوا و..اشاره کرد.

سانی کومار استراتژیست تکنیکال SKCharting.com می‌گوید: از نظر تکنیکال، نقطه عطف گاز طبیعی به معنای شکست بالای 6.80 دلار و افت زیر 5 دلار است. در حال حاضر بازار در محدوده مقاومت 6.28 دلار و سطح حمایتی 5.80 دلار قرار دارد. در صورت توقف بالای میانگین متحرک نمایی 5 روزه در سطح 6.07 دلار (در صورتی که باند بولینگر میانی 6.39 دلار دنبال شود)، می تواند قیمت را به سمت میانگین متحرک ساده 200 روزه در 6.80 دلار سوق دهد (احتمالی که تاکنون بسیار ضعیف به نظر می رسید).

ماه قبل بورس تجاری نیویورک، پس از 4 هفته به بالای 6 دلار رسید. نمودارها حاکی از این هستند که بازار در محدوده مقاومتی 6.28 و حمایتی 5.80 دلار گیر کرده است. هفته گذشته هوای سرد باعث شد، میزان ذخیره سازی گاز طبیعی آمریکا کمتر از حد معمول و در کل 59 میلیارد فوت مکعب افزایش پیدا کند. اگر درست باشد، پیش‌بینی هفته منتهی به 21 اکتبر ذخایر را به 3.401 تریلیون فوت مکعب (tcf) می‌رساند که حدود 3.8 درصد کمتر از هفته مشابه سال قبل و 5.3 درصد کمتر از میانگین پنج ساله است.

با این حال، قیمت گاز اروپا اکنون به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن 2022 رسیده است. این کاهش به دلیل این است که امکانات ذخیره سازی اروپا در حال حاضر در سطوح بالایی قرار دارد. علاوه بر این، یکی از مهمترین عوامل موثر بر کاهش قیمت گاز مربوط به دمای بالاتر از حد نرمال پیش بینی شده برای زمستان اروپا بوده است.

در واقع، دمای ملایم مورد انتظار در سراسر قاره اروپا برای دو هفته آینده فشار نزولی بر قیمت ها وارد می کند. از سوی دیگر آب و هوا مهمترین محرک برای میزان برداشت از ذخایر در زمستان نیز می باشد.

نویسنده: گروه تولید محتوا
پنجشنبه 5 آبان 1401 ساعت 13:48
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین