خبر

یورو/دلار در فشار فروش

یورو/دلار در فشار فروش

جفت ارز یورو/دلار سپتامبر را با 2/5% کاهش به پایان رسانده و زیر نرخ برابری تثبیت شد.مجموعه ای از فاکتورهای تکنیکال و فاندامنتال شانس اصلاح را تایید می کنند

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ»، یورو/دلار به عنوان جفت ارزی که بالاترین نقد‌پذیری را در جهان دارد، سپتامبر را با 2/5% کاهش به پایان رسانده و در زیر نرخ برابری تثبیت شد. مجموعه‌ای از فاکتورهای تکنیکال و فاندامنتال ، شانس اصلاح و برگشت این جفت ارز را نشان می‌دهند، بنابراین ممکن است در دراز مدت شاهد رشد یورو/دلار باشیم.

نمودار هفتگی یورو دلار

این جفت ارز هفته گذشته با پرچم گاوی (روند افزایشی) به پایان رسید. به طوری‌که جفت ارز به میزان 3.2% از پایین ترین حد هفته بالا رفته و باعث شد در نهایت از میزان 0.9535 به  0.9800  برسد و تا حدودی اصلاح شود.

از روز پانزدهم ماه گذشته، 12 مورد کاهش ثبت شد که نشان دهنده احساسات نزولی پایدار است. با این وجود، شرایط فروش بیش از حد یورو/دلار در این دوره نشان دهنده تشدید استراتژی خرید در کف (buying the dip) است.

سایه پایین روی کندل ماهانه جفت ارز یورو دلار (EUR/USD) پس از یک روند نزولی طولانی مدت، ممکن است نشانه اولیه یک ماه مثبت در آینده باشد. البته از این قبیل نمونه ها در تاریخچه این جفت ارز زیاد است.

نمودار ماهانه یورو/دلار

اما یک سیگنال قوی‌تر،  «شاخص قدرت نسبی» (RSI) بیش از حد فروش در نمودار ماهانه است. این شاخص ماه را زیر سطح 25 بسته است. در تاریخ یورو، این شاخص پنج بار به چنین سطوح پایینی رسیده است و برای ماه بعد، نرخ شاخص 3.9 درصد افزایش یافته، و دامنه آن از با دامنه 0.8 درصد به 8.2 درصد رسیده است.

با این حال، شایان توجه است که چرخش از روند کاهشی به افزایشی تنها در سال 1985 رخ داده است. در موارد دیگر، RSI پایین نشان دهنده تغییر از روند نزولی به روند رو به جلو (اکتبر 2000، 2015) یا یک تغییر قابل توجه چند ماهه (1981) بوده است.

علاوه بر این، نشانه‌هایی وجود دارد که فاکتورهای فاندامنتال به طور فزاینده‌ای از بازگشت اصلاحی حمایت می‌کنند. انقباضات پولی در منطقه یورو در حال شتاب گرفتن است و بازارها را برای دومین بار برای افزایش 75 واحدی نرخ بهره آماده می‌کند.

در حالی که احتمالاً فدرال رزرو در واکنش به کاهش نرخ تورم و اقتصاد، سرعت سیاست‌های تهاجمی خود را ماه‌های آینده کاهش خواهد داد. انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا به این شکل عمل نکند، چرا که این بانک تمرکز خود را بر روی کاهش اسپرد (spreads) (کمیسیون) بین اوراق بدهی اروپا و آمریکا خواهد گذاشت. این تغییر به تغییر موازنه قدرت به نفع ارز واحد کمک می‌کند.

در چنین شرایطی به هیچ وجه تعجب آور نخواهد بود که دلالان بازار، قیمت‌های کنونی یورو را نقطه خرید خوبی برای بازگشت احتمالی طولانی مدت آن در نظر بگیرند. 

نویسنده: گروه تولید محتوا
دوشنبه 11 مهر 1401 ساعت 17:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین