خبر

حرکت قیمت گاز جدای از طلا

حرکت قیمت گاز جدای از طلا

با توجه به تورم فراگیر و تشدید بحران هزینهٔ زندگی، برخلاف طلا که تغییر مثبت چندانی نداشت، گاز طبیعی با افزایش بی‌سابقه‌ای مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، پس از شروع انفجاری ماه آگوست، قیمت طلا به سودگیری معمولی کشیده شد؛ زیرا توجه معامله‌گران اکنون به صورتجلسه آخرین جلسه سیاست پولی فدرال رزرو معطوف شده است.

طی 12 ماه گذشته، تورم به سرعت به هر گوشه از اقتصاد سرایت کرده است و هزینه‌های زندگی اجتناب‌ناپذیر از جمله قیمت‌های غذا، سوخت، مسکن، پوشاک و انرژی - برای اولین بار در بیش از 40 سال گذشته با نرخ‌های سالانه دو رقمی افزایش یافته است. - و یعنی تعمیق بیشتر بحران هزینه زندگی و درد بیشتر بر بودجه خانوارها.

مجموعه‌ای از قرائت‌های تورم بسیار داغ‌تر از حد انتظار اخیر به طور غبطه‌انگیزی به تلاش‌های فدرال رزرو برای بازگرداندن ثبات قیمت‌ها دامن زده است که در ماه ژوئن پس از اینکه مقامات از برنامه‌های قبلی خود برای افزایش نیم واحدی نرخ بهره صرف‌نظر کردند، تشدید شد و در عوض با افزایش نرخ بهره به میزان 75 واحد پایه، بمبی را بر بازارها انداختند.

در ماه ژوئیه، فدرال رزرو برای دومین ماه متوالی نرخ بهره را 75 واحد پایه دیگر افزایش داد.

آخرین افزایش نرخ به این معنی است که بانک مرکزی در تهاجمی‌ترین چرخه انقباض پولی از سال 1981 قرار گرفته است. این افزایش 50 واحدی در ماه مه و افزایش 75 واحدی نرخ بهره در ژوئن، اولین بار از سال 1994 به این میزان است. .

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، پس از افزایش 200 واحدی نرخ بهره در سه جلسه متوالی گذشته خود، نشان داد که افزایش بسیار بزرگ دیگری در ماه سپتامبر در انتظار است.

در واقع، این شانس‌ها در روز سه شنبه پس از اینکه قیمت گاز طبیعی در هر دو سوی اقیانوس اطلس به بالاترین حد خود رسید، سخت‌تر شد.

تورم و قیمت انرژی

قیمت گاز طبیعی اروپا تا سقف 251 یورو افزایش یافت، در حالی که قیمت گاز طبیعی ایالات متحده به بالای 9.45 دلار افزایش یافت - که نسبت به همین زمان در سال گذشته بیش از 350 درصد افزایش یافت.

به عبارت دیگر، این معادل هر دو قرارداد آتی معیار است که اکنون با بیش از 400 دلار در هر بشکه نفت معامله می‌شود.

همانطور که معامله‌گران می‌دانند - یک همبستگی قوی بین تورم و قیمت انرژی وجود دارد. وقتی قیمت انرژی با سرعتی بسیار بالا شتاب می‌گیرد، تورم نیز افزایش می‌یابد.

حتی خود جروم پاول اعتراف می‌کند که «یکی از بزرگترین چالش‌هایی که فدرال رزرو با آن مواجه است، که آنها واقعاً نمی‌توانند کاری برای آن انجام دهند - افزایش قیمت نفت و انرژی است.»

نمی‌توان انکار کرد که ما در محیطی قرار داریم که در آن فدرال رزرو با یک انتخاب سخت مواجه است: تورم بالا یا خطر رکود. در مواجهه با این انتخاب، اقدامات اخیر فدرال رزرو به وضوح نشان می‌دهد که آنها رکود را انتخاب کرده‌اند.

با نگاهی به آینده، همه نگاه‌ها به صورتجلسه سیاست پولی ماه جولای فدرال رزرو خواهد بود که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود.

با خارج‌شدن تورم از کنترل، اکنون انتظار می‌رود که فدرال رزرو مجبور به افزایش شدید نرخ بهره در ماه آینده شود. معامله‌گران هر کلمه از دقایق را برای سرنخ‌هایی در مورد اندازه افزایش بعدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو بررسی خواهند کرد، که احتمالاً در را برای نوسانات جدید آینده خواهد گشود.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 16:26
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین