خبر

چشم‌انداز پوند تاریک است

چشم‌انداز پوند تاریک است

گرچه پوند انگلیس امروز ثابت بود اما به عقیده تحلیلگران چشم‌انداز روشنی در انتظار آن نیست.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، پوند انگلیس در روز چهارشنبه ثابت بود زیرا داده‌ها نشان می‌داد که تورم در ماه ژوئیه به بالاترین سطح خود در بیش از چهار دهه گذشته رسیده است و فشار بر بانک انگلیس برای کاهش قیمت‌ها را افزایش می‌دهد اما خطر رکود اقتصادی شدیدتر را افزایش می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی، تورم قیمت مصرف کننده در ژوئیه به 10.1 درصد رسید که بالاترین میزان از فوریه 1982 است. این افزایش بیش از انتظارات اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز برای افزایش تورم به 9.8 درصد بود.

تورم بالاتر از پیش‌بینی‌شده، از این دیدگاه حمایت می‌کند که بانک انگلستان افزایش 50 واحدی نرخ پایه ماه گذشته را با دومین افزایش نیم واحدی متوالی در سپتامبر دنبال خواهد کرد.

بر اساس داده‌های Refinitiv، بازارهای پول با احتمال 88 درصدی برای افزایش 50 واحدی نرخ پایه از بانک مرکزی در ماه آینده قیمت‌گذاری می‌کنند که نسبت به قبل از داده‌ها تغییر چندانی نکرده است.

اما معامله‌گران در حال حاضر قیمت‌گذاری 200 واحد پایه دیگر را تا ماه می سال آینده افزایش می‌دهند و نرخ بانکی را به 3.75 درصد می‌رسانند. داده‌های Refinitiv نشان داد که پیش از انتشار داده‌های بازار کار در روز سه‌شنبه، معامله‌گران انتظار داشتند که نرخ‌های بهره در ماه مارس با 150 واحد کاهش بیشتر به اوج خود برسد.

معامله‌گران

اکثر اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز در این هفته، انتظار دارند که BoE در نشست سپتامبر خود، نرخ بهره را نیم واحد دیگر به 2.25 درصد افزایش دهد.

حتی با وجود تورم در بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر، تحلیلگران گفتند که چشم‌انداز پوند تاریک باقی می‌ماند زیرا نرخ بارگذاری اولیه به سمت رکود افزایش می‌یابد و خطر فرود سخت برای اقتصاد را افزایش می‌دهد.

سایمون هاروی، رئیس تجزیه و تحلیل FX در مونکس اروپا، گفت: «یک مسیر سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌تر بانک انگلستان، لزوماً برای پوند حمایت نمی‌کند، زیرا به ضرر شرایط رشد آینده است.»

در ساعت 0837 GMT، پوند با 0.1 درصد افزایش به 1.2115 دلار رسید.

در برابر یورو، استرلینگ در 84.055 پنس ثابت بود، پس از آنکه قبلاً قوی‌ترین سطح خود را در برابر واحد پول واحد از 4 اوت به 83.90 پنس رساند.

BoE در این ماه گفت که انتظار دارد تورم در سه ماهه چهارم به 13.3 درصد برسد که بیشتر به دلیل افزایش قیمت انرژی است.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 14:18
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین