خبر

کاهش 65 درصدی کلاهبرداری‌های کریپتو

کاهش 65 درصدی کلاهبرداری‌های کریپتو

با خروج سرمایه‌گذاران مبتدی و کاهش قیمت دارایی‌های دیجیتال، سطح کلاهبرداری‌ها کاهش یافته، ولی افزایش شدید برنامه‌های دیفای هکرها را وسوسه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، بر اساس گزارش جدیدی که در 16 آگوست (25 مرداد) توسط موسسه‌ی چین‌آنالیسیس منتشر شد، به دلیل کاهش قیمت دارایی‌های دیجیتال و خروج کاربران بی‌تجربه و ساده‌لوح از بازار ارزهای دیجیتال - که عمدتا قربانی کلاهبرداری‌ها می‌شدند - آمار کلاهبرداری‌ها و جرایم در صنعت کریپتو در سال 2022 کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، مجموع درآمد افراد شیاد و سودجو از کلاهبرداری در بازار کریپتو از آغاز سال تا به امروز 1.6 میلیارد دلار بوده است؛ به این ترتیب، این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 65 درصد کاهش یافته است؛ به نظر می‌رسد این میزان کاهش در درآمد کلاهبرداران عمدتا ناشی از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال باشد.

به گفته‌ی اریک ژاردین، سرپرست تیم تحقیقاتی جرایم سایبری در چین‌آنالیسیس و نویسنده‌ی این گزارش، هرگاه که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار افزایش یافته و بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها نیز بیش‌تر می‌شود، جذابیت انجام اقدامات کلاهبردارانه برای افراد سودجو نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران کریپتو در بازارهای صعودی بیش‌تر در معرض کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

آمار کلاهبرداری ها در صنعت کریپتو

ژاردین این فرضیه را مطرح می‌کند که بازارهای صعودی معمولا باعث جذب شمار بیش‌تری از کاربران جدید و بی‌تجربه می‌شوند؛ این افراد در بازار ارزهای دیجیتال، بیش‌تر از هر فرد دیگری قربانی کلاهبرداری‌ها می‌شوند.

با وجود این، به گفته‌ی این پژوهشگر، نتایج این مطالعه شاید 100 درصد قابل اعتماد نباشند، زیرا در سال 2021 کلاهبرداری‌های نسبتا بزرگی توسط پروژه‌های پانزی پلاس‌توکن و فینیکو انجام شدند؛ میزان این کلاهبرداری‌ها حدودا 3.5 میلیارد دلار بود. همین عامل ممکن است آمار کلاهبرداری‌ها در سال 2021 را نسبت به سال 2022 افزایش داده باشد.

از سویی دیگر، بزرگ‌ترین کلاهبرداری سال 2022 تاکنون تنها 273 میلیون دلار بوده است؛ این کلاهبرداری مربوط به یک پلتفرم سرمایه‌گذاری در تولید نوعی گیاه مخدر - JuicyFields.io - بوده است. طبق گزارش‌ها، این پلتفرم حساب‌های سرمایه‌گذاران را مسدود کرد.

با این‌که درآمد کلاهبرداران در بازار کریپتو در سال جاری کاهش یافته است، به گفته‌ی ژاردین، درآمد هکرها در صنعت کریپتو بیش‌تر شده و تا ماه جولای 2022 با 58.3 درصد افزایش به 1.9 میلیارد دلار رسیده است؛ این آمار شامل هک بریج نوماد به ارزش 190 میلیون دلار - که در 1 آگوست (10 مرداد) انجام شد - نمی‌شود.

میزان هک در صنعت کریپتو

به اعتقاد ژاردین، افزایش آمار هک پلتفرم‌های کریپتو در سال 2022 تا حد زیادی ناشی از افزایش تعداد اپلیکیشن‌های فعال در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) نسبت به سال 2021 است.

به گفته‌ی وی، «پروتکل‌های دیفای به اندازه‌ی قابل توجهی در برابر هک آسیب‌پذیر هستند، زیرا مجرمان سایبری و هکرها به آسانی می‌توانند کد منبع باز این پروتکل‌ها را مورد بررسی قرار دهند.»

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 12:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین