خبر

اعتبار شبکه سولانا زیر سوال رفته است

اعتبار شبکه سولانا زیر سوال رفته است

کوین دسک، روز پنجشنبه گزارشی را منتشر کرد که می تواند شهرت کل اکوسیستم سولانا را خدشه دار کند. دستکاری آمار مربوط به شبکه،توانست میلیارد ها دلار برای سولانا به ارمغان آورد.آیا میشود به شبکه سولانا اعتماد کرد؟

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ در مرکز این گزارش، شبکه‌ای متشکل از ۱۱ توسعه‌دهنده قرار دارد که بر روی خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) مبتنی بر شبکه سولانا به نام Saber همکاری می‌کنند.

 توسعه‌دهندگان، با نام‌های Surya Khosla، Larry Jarry، ۰xGhostchain و Goki Rajesh، موفق به ایجاد خدمات معاملاتی و استیکینگ شدند، که مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار سپرده‌ای را جذب کردند که به عنوان "TVL" یا ارزش کل قفل شده شناخته می‌شود.

با این حال، کاشف به عمل آمد که این توسعه‌دهندگان افراد واقعی نیستند.در واقع،پشت این اسامی فقط،برادران دیلن و ایان مکالینائو بودند.

 خبرنگاران به یک پست وبلاگی دسترسی پیدا کردند که توسط ایان مکالینائو به عنوان اعتراف ظاهری به این کلاهبرداری طولانی نوشته شده بود. این پست هرگز منتشر نشد.

این ۷.۵ میلیارد دلار سپرده، سهم بزرگی از کل پول جمع‌آوری شده در خدمات سولانا در اوایل پاییز سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌داد، زمانی که سپرده‌های DeFi زنجیره‌ای تقریباً ۱۰.۵ میلیارد دلار بود.

 TVL اغلب به عنوان معیاری برای موفقیت برای سرویس‌ها یا پلتفرم‌های قرارداد هوشمند در نظر گرفته می‌شود، و TVL  قابل توجه سولانا به تقویت ادعای آن برای تبدیل شدن به یک رقیب جدید برای بلاک چین اتریوم کمک کرد.

این روایت، به نوبه خود، نقش مهمی در افزایش قیمت توکن سولانا از زیر ۴۰ دلار در ژوئیه سال گذشته به اوج ۲۵۹ دلار در نوامبر ۲۰۲۱ داشت.

 اکنون به نظر می رسد بخش قابل توجهی از روایت صعودی سولانا بر اساس یک سریال از فریب ها بوده است

ایان مکالینائو در پست منتشر نشده وبلاگ خود نوشته بود:من طرحی را برای به حداکثر رساندن TVL سولانا طراحی کردم، پروتکل هایی را می ساختم که روی هم چیده شوند، به طوری که یک دلار را بتوان چندین بار شمارش کرد.

اگرچه هنوز چیزهای زیادی، ناشناخته وجود دارد، آنچه ممکن است در مورد این طرح بسیار قابل توجه باشد این است که مشخص نیست هدف آنها چه چیزی بوده است.

 به‌عنوان مثال، به نظر نمی‌رسد که برادران مکالینائو از انبوه هویت‌های جعلی خود به عنوان سپر خود برای سوء استفاده از منابع مالی کاربران استفاده کرده باشند، همانطور که در چنین  سناریوهایی این اقدام بسیار رایج است.

به نظر می رسد سهم بیشتری از آسیب به کاربران اکوسیستم خدمات Saber در عوض ناشی از هک برنامه ای به نام Cashio است که ظاهراً توسط برادران مکالینائو ایجاد شده است.

 علاوه بر این اکنون مکالینائو اعلام کرده است که تمرکز خود را بر روی پروژه های جدید در بلاک چین جدید Aptos قرار داده است.

فریب آمار را نخورید!!

این رسوایی بزرگ حداقل دو مشکل جدی در اکوسیستم‌های دیفای و کریپتو و برخی سؤالات بسیار بزرگ‌تر را برجسته می‌کند.

 اول، موضوع همیشگی توسعه دهندگان ناشناس در فضای کریپتو را دوباره شعله ور می کند.

 ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار بیت کوین، نام مستعار دارد و دلایل خوبی وجود دارد که توسعه دهندگان بلاک چین ممکن است بخواهند از نام واقعی خود محافظت کنند.

اما این هنجار همچنین به خطرات محیط پرریسک کریپتو می‌افزاید.

همانطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد،برادران ماکالینائوس‌ توانستند شهرت هویت‌های مختلف خود را به سادگی با سازماندهی مکالمات جعلی توییتری تقویت کنند و از آنها حمایت تجاری کنند.

دومین مسئله مهم استفاده از TVL یا مقدار کل قفل شده به عنوان معیار کلیدی در DeFi است.

داستان مکالینائو هر دو این موارد را دارد آنها توانستند معیار TVL را از طریق شمارش چندین مرتبه دارایی‌ها دستکاری کنند.

 این مشکل ممکن است قابل رفع باشد، زیرا سرویس داده DefiLlama در حال ایجاد تغییراتی برای جلوگیری از تلاش‌های مشابه برای تقلب در tvl است.

اما یک موضوع گسترده تر و پیچیده تر وجود دارد که پرداختن به آن بسیار سخت تر خواهد بود.

 آنچه که داستان Saber نشان می‌دهد این است که کمتر از تعداد انگشت شماری از افراد با نیت‌های ناصادقانه می‌توانند بازارهای ارزهای دیجیتال را به شدت مختل کنند.

 طرح برادران مکالینائو سیگنال‌های نادرست بزرگی در مورد ارزش سولانا ایجاد کرد که هنوز هم در این مقاله یکی از ۱۰ دارایی ارزهای دیجیتال برتر است.

ما در ماه‌های اخیر شاهد شکست‌ها و فریب‌های نگران‌کننده‌تر از سوی شرکت‌هایی مانند لونا، Three Arrows Capital و وام‌دهندگان متمرکز مانند شبکه سلسیوس بوده‌ایم.اینها عملیات گسترده ای بودند که با تلاش های گسترده پیام رسانی و ظاهری جدی پشتیبانی می شدند.

اینکه دو برادر بیست و چند ساله در تگزاس می‌توانند با مدیریت پروفایل‌های جعلی توییتر با میلیارد ها دلار سرمایه بازی کنند، یادآور خطرات عظیم بازار بشدت پر ریسک ارزهای دیجیتال است.

منبع:
یکشنبه 16 مرداد 1401 ساعت 09:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین