خبر

ماجرای تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات خودرو

ماجرای تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات خودرو

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی به واردات خودرو، باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود و این رقم اگر تقسیم بر ۲۰ هزار دلار شود تقریبا ۵۰ هزار خودرو می‌شود که تاثیری در بازار ندارد.

به گزارش تسنیم، جلال رشیدی کوچی گفت: آئین نامه واردات خودرو در ۱۰ بند در وزارت صنایع تصویب شده است، یکی از بندهای این آئین نامه به تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی یعنی ارزی که از طرف دولت و بانک مرکزی تخصیص پیدا می‌کند برای واردات خودرو اشاره دارد.


عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس افزود: اکنون اگر آئین نامه واردات خودرو با تاخیر اجرا می‌شود دلیل این است که بانک مرکزی روی این بند و تخصیص این مبلغ صحبت دارد، نکته مهم این است که لازم نیست دولت برای واردات، ارز تخصیص دهد چرا که باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود.

رشیدی کوچی در ادامه گفت: این سقفی که در نظر گرفته شده یعنی یک میلیارد دلار، اگر تقسیم بر ۲۰ هزار دلار شود تقریبا ۵۰ هزار خودرو می‌شود که این میزان تاثیری در بازار ندارد، اعتقاد بر این است که لزوما اجبار و الزامی در تخصیص ارز دولتی برای واردات نیست.


عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس افزود: سرمایه داران بزرگی در خارج داریم که ایرانی هستند و تمایل دارند سرمایه خود را در ایران به کار ببندند، چرا که هم یک بازار پرکشش است هم اینکه وقتی سرمایه تبدیل به خودرو شود، در سود حاصل از خودروها می‌توان با مدیریت در چرخه تولید حفظ شود و به عنوان خدمات پس از فروش چرخش و گردش مالی را حفظ کنیم.

به گفته این نماینده مجلس، باید از ظرفیت ارز با منشا خارجی استفاده کنیم که کم نداریم و در کنار آن باید این سقف‌های اختصاص یافته برداشته شود.


 

منبع:
جمعه 14 مرداد 1401 ساعت 11:31
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین