خبر

افزایش ین، ممکن اما موقت

افزایش ین، ممکن اما موقت

اکثر استراتژیست‌های ارزی افزایش ین ژاپن را در برابر دلار آمریکا که از اواسط جولای واقع شده است، موقتی و تغییرپذیر می‌دانند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، نزدیک به دو سوم استراتژیست‌های ارزی در نظرسنجی رویترز گفتند، علی‌رغم وجود ابهامات احتمالی در مورد اقتصاد جهانی که رشد ارز ایالات متحده را مهار کرده است، افزایش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا از اواسط جولای تغییری موقتی است.

ین تنها سه هفته پیش تا 17.5 درصد در برابر دلار کاهش یافت و در مقطعی به کمترین میزان در 24 سال گذشته یعنی 139.38 در هر دلار رسید. سپس طی دو هفته 6.9 درصد افزایش یافت و قبل از اینکه بالاتر از آن سطح قرار گیرد، به 130.40 رسید.

آخرین بار در حدود 134 معامله شد که حدود 14 درصد در سال کاهش یافت.

در نظرسنجی 1 تا 3 اوت از تحلیلگران ارز جهانی، 17 نفر از 28 پاسخ‌دهنده، معادل 61 درصد، گفتند که قدرت اخیر ین در برابر دلار دوام نخواهد آورد.

تحلیلگران گفتند که بعید به نظر می‌رسد ین در کوتاه‌مدت افزایش یابد، زیرا بانک ژاپن (BOJ) با پایبندی به سیاست پولی فوق‌العاده آسان خود، در بین بانک‌های مرکزی جهانی یک نقطه پرت باقی مانده است.

تونی نایمن در Informa Global Markets با اشاره به چارچوب بانک مرکزی مبنی بر محدودکردن ضمنی بازده اوراق قرضه 10 ساله ژاپن (JGB) گفت: «ین ضعیف خواهد ماند در حالی که BOJ سیاست YCC (کنترل منحنی بازده) خود را در 0.25٪ حفظ کند.»

ین ضعیف

افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا در سال جاری فشار صعودی بر بازدهی شاخص 10 ساله JGB وارد کرده است و برای محافظت از سقف بازدهی واقعی خود با خرید گسترده اوراق قرضه که به نزول ین دامن می‌زند، بانک BOJ را در شور و هیجانی وارد کرده است.

BOJ قاطعانه گمانه‌زنی‌ها در مورد هرگونه تعدیل در چارچوب YCC را رد کرده است تا اجازه دهد بازدهی معیارها بالاتر رود، که ممکن است فشاری را بر ین کاهش دهد.

حتی استراتژیست‌هایی که می‌گویند افزایش اخیر ین موقتی نیست، فکر می‌کنند که چرخش به کندی انجام می‌شود.

جین فولی، رئیس استراتژی FX در رابوبانک، که پیش‌بینی کرد در 12 ماه آینده ین در نهایت به 128 دلار در هر دلار تقویت می‌شود، گفت: «فرآیند کاهش USD/JPY ممکن است کمی طول بکشد.»

میانگین پیش‌بینی سه ماهه 54 متخصص ارز در این نظرسنجی نشان می‌دهد که ین 134.00 در هر دلار معامله می‌شود که پیش‌بینی ضعیف‌تر از 133.00 جولای است.

پیش‌بینی میانه نشان داد که در مدت شش ماه، تحلیلگران نرخ USD/JPY را در 131.33 پیش بینی کردند که نسبت به 131.00 جولای تغییر اندکی داشته است.

12 نفر از 52 پاسخ‌دهنده انتظار داشتند که ین تا پایان ژانویه دوباره به 135 یا کمتر در هر دلار کاهش یابد، در حالی که تنها چهار نفر شاهد تقویت آن به 125 یا بالاتر از آن بودند.

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 13 مرداد 1401 ساعت 14:14
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین