خبر

روبل، همچنان بهترین ارز سال جاری

روبل، همچنان بهترین ارز سال جاری

در حالی که شاخص‌های سهام به خاطر سقوط قیمت نفت با کاهش مواجه شدند، روبل روسیه امروز در نزدیکی مرز 60 تثبیت شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، روبل روسیه روز سه‌شنبه در برابر دلار نزدیک به مرز 60 تثبیت شد و پس از یک رشد کوتاه‌مدت حرکت خود را از دست داد، در حالی که شاخص‌های سهام به دلیل تنزل قیمت نفت و عدم اطمینان مربوط به بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی کاهش یافتند.

در ساعت 754 به وقت گرینویچ، روبل در 60.23 در برابر دلار ثابت بود و در فاصله‌ای از اوج هفت ساله 50.01 در اواخر ژوئن معامله می‌شد.


Promsvyazbank در یادداشتی اعلام کرد که روبل احتمالا در محدوده 58.5-62 در برابر دلار در روز سه شنبه معامله می‌شود.

در برابر یورو، روبل با 0.8 درصد افزایش به 61.34 رسید.

با این حال، روبل بهترین ارز تاکنون در سال جاری است، زیرا از کنترل‌های سرمایه‌ای که روسیه پس از اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین در 24 فوریه اعمال کرده بود، تقویت شد.

روبل قوی به محدودکردن تورم رو به رشد کمک کرد، اما به درآمدهای بودجه و شرکت‌‌های متمرکز بر صادرات که متکی به فروش کالا در خارج از کشور هستند آسیب می‌رساند.

این مورد نگرانی مقامات و بازرگانان روسیه را برانگیخت و نیاز به بازگرداندن قانون بودجه را افزایش داد که مخارج بودجه روسیه را محدود می‌کند و درآمدهای نفتی اضافی را به صندوق روزهای بارانی آن منحرف می‌کند.

انتظار می‌رود پارامترهای قانون بودجه جدید به زودی منتشر شود و بانک مرکزی انتظار دارد این قانون از سال 2023 اعمال شود.

اسکانر لوتسکو، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در ITI Capital، گفت: سقوط روبل به دلیل اعلام احتمالی پارامترهای قانون بودجه تجدیدناپذیر است.

در بازار سهام، شاخص‌های معیار کاهش یافتند و سرمایه‌گذاران خارجی را از کشورهایی که از 8 اوت تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده‌اند، آماده کردند.

روسیه همه سرمایه‌گذاران خارجی را از ورود به بازار سهام خود در روزهای پس از 24 فوریه منع کرد و سرمایه‌گذاران خرد داخلی را به محرک بازار تبدیل کرد.

یولیا گلدینا، استراتژیست سهام با BCS Global Markets می‌گوید: «امروز، ادغام در بازار روسیه ممکن است در میان عدم اطمینان در مورد پذیرش افراد غیر مقیم از حوزه‌های قضایی «دوستانه» در بازار روسیه ادامه یابد.»

شاخص RTS بر مبنای دلار با 1 درصد کاهش به 1127.1 واحد رسید، در حالی که همتای روبلی آن MOEX با 1.2 درصد کاهش به 2154.4 واحد رسید.

گروه X5، خرده‌فروش پیشرو مواد غذایی روسیه، با افزایش 1.5 درصدی در دریافت سپرده‌گذاری خود در بورس مسکو، عملکرد بهتری نسبت به بازار گسترده‌تر داشت. این شرکت اعلام کرد که پس از جهش 79.4 درصدی سود خالص سه ماهه دوم، قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های خود را برای رشد و گسترش تجارت از سر بگیرد.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 11 مرداد 1401 ساعت 14:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین