خبر

طلا دوباره جذاب شد!

طلا دوباره جذاب شد!

از آنجایی که طلا به عنوان یک ذخیره ارزش جذاب‌تر از دلار، جایگاه خود را پیدا کرده، امروز به بالاترین سطح چهارماهه خود رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، قیمت طلا در روز سه‌شنبه با رسیدن به بالاترین سطح چهار ماهه در نزدیکی 1780 دلار، روند پیروزی خود را به پنجمین روز معاملاتی خود ادامه می‌دهد. گاوهای نر طلا از شرط‌بندی‌های کاهشی برای افزایش 75 واحدی نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر در بحبوحه‌ی ترکیبی از عوامل موثر بر درک بازار از احساسات ریسک در زمان‌های اخیر خوشحال هستند. اولاً، جریان‌های کاهش ریسک همچنان بر نگرانی‌های فزاینده در مورد رکود بالقوه جهانی پس از انقباض تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم ایالات متحده تسلط دارند. یکی دیگر از کاتالیزورهایی که به اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه می‌زند، تنش فزاینده آمریکا و چین بر سر تایوان است. تنش‌ها در حالی افزایش یافته است که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در طول روز به تایوان سفر کند. چندین هواپیمای جنگی چینی نزدیک خط میانی تنگه تایوان پرواز می‌کنند در حالی که ارتش تایوان آمادگی خود را برای نبرد از سه شنبه تا پنج‌شنبه تقویت کرده است. 

با این اوصاف، ترس‌ها غالب است و فلز درخشان اکنون به عنوان یک ذخیره ارزش جذاب‌تر از دلار آمریکا به نظر می‌رسد. جذابیت دلار به دلیل انتظارات کم‌عمق‌تر فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و داده‌های اقتصادی دلسردکننده ایالات متحده کاهش یافته است. PMI روز دوشنبه با 52.8 در ماه جولای بالاتر از برآوردها بود، اما قیمت‌های پرداختی آن در ماه جولای به طور چشمگیری کاهش یافت و به 60.0 در مقابل 75.0 مورد انتظار رسید. فروش مجدد در بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده نیز بر بدشانسی دلار افزوده و به نفع شمش‌های غیر بازده نیز بوده است.

شمش غیربازده

با نگاهی به آینده، تحولات مربوط به مناقشه ایالات متحده و چین بر سر تایوان از نزدیک در میان تقویم ایالات متحده آمریکا دنبال خواهد شد. گشایش‌های شغلی JOLTS ایالات متحده گزارش خواهد شد، اگرچه سخنرانی‌های ایوانز و بولارد مقامات فدرال رزرو نیز توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد. در مواجهه با ترس از رشد و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، فلز گرانبها احتمالاً زیربنا باقی خواهد ماند. تنها اظهارنظرهای تندرو فدرال رزرو می‌تواند در روند صعودی قیمت XAU/USD توقف کند.

چشم انداز فنی قیمت طلا: نمودار روزانه

نمودار روزانه قیمت طلا
قیمت طلا به بالاتر از 1773 دلار در 6 جولای رسید و در بحبوحه‌ی افزایش طولانی‌مدت، برای مدت کوتاهی 1780 دلار را دوباره به دست آورد.

میانگین متحرک 50 روزه (DMA) در 1794 دلار همچنان در رادار خریداران باقی می‌ماند، زیرا آنها قدرت را برای یک پای جدید بالاتر جمع می‌کنند.

فرصت‌های جدید خرید بالاتر از دومی پدیدار خواهد شد و درها را برای آزمایش مقاومت خط روند افقی در حدود 1810 دلار باز می‌کند.

شاخص قدرت نسبی 14 روزه (RSI) در حالی که بالاتر از خط وسط قرار دارد، باز هم بالاتر می‌رود که نشان می‌دهد فضای بیشتری برای افزایش فلز وجود دارد.

از طرف دیگر، خرس‌ها باید پذیرش خود را زیر سطح پایین روزانه 1771 دلار پیدا کنند تا هر گونه عقب نشینی را به سمت پایین‌ترین قیمت روز قبل یعنی 1758 دلار افزایش دهند.

فروش شدید کمتر از دومی می‌تواند در آینده باشد که شیب نزولی 21-DMA را در 1734 دلار نشان می‌دهد. پیش از آن سطح روانی 1750 دلاری می‌تواند به نجات گاوها بیاید.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 11 مرداد 1401 ساعت 09:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین