خبر

مس سرخ، سرخ شد!

مس سرخ، سرخ شد!

پیرو اعلام کاهش تقاضای مس از طریق کارخانه‌های چین، قیمت این فلز امروز کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت مس روز دوشنبه پس از آنکه داده‌های ضعیف کارخانه‌های چین حاکی از کاهش تقاضا برای این فلز شد، سقوط کرد، در حالی که قیمت طلا در حدود بالاترین رقم سه هفته اخیر ثابت ماند.

تا ساعت 09:13 بعد از ظهر به وقت شرقی (0113 به وقت گرینویچ)، معاملات آتی مس با 1.2 درصد کاهش به 3.5503 دلار در هر پوند رسید که نزدیک به پایین‌ترین سطح در یک سال گذشته است.

تولید کارخانه‌های چین در ماه ژوئیه به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت زیرا محدودیت‌های جدید در پی افزایش موارد ابتلا به کووید-19 باعث کاهش فعالیت اقتصادی شد. شاخص رسمی مدیران خرید (PMI) در ماه جولای به عدد 49 رسید که کمتر از انتظار 50.4 بود و در ژوئن 50.2 بود.

در حالی که کل فعالیت تجاری این کشور هنوز در قلمرو توسعه باقی مانده است، کاهش تولید نشان‌دهنده‌ی بدی واردات کالاها است. تقاضای چین بخش قابل توجهی از بازار جهانی سنگ آهن و فلزات اساسی را تشکیل می‌دهد. قیمت نفت نیز در واکنش به این آمار سقوط کرد.

بحران بالقوه در بازار املاک و مستغلات پر بدهی چین نیز به فشار بیشتر بر قیمت مس و سنگ آهن در سال جاری، با توجه به استفاده گسترده از آنها در این بخش، اشاره دارد.

در حالی که قیمت فلزات در سال جاری به دلیل شوک‌های عرضه ناشی از درگیری روسیه و اوکراین افزایش قابل توجهی داشت، اما از آن زمان در بحبوحه‌ی افزایش تورم و نرخ بهره در سراسر جهان به شدت تثبیت شده است.

قیمت فلزات

همچنین انتظار می‌رود که این امر، همراه با رکود اقتصادی بالقوه، به تقاضای فلزات تا پایان سال آسیب برساند. اقتصاد ایالات متحده برای دو فصل متوالی در سال جاری کوچک شد، در حالی که بانک مرکزی اروپا اخیراً خطر رکود در سال 2022 را اعلام کرده است.

در بحبوحه‌ی چشم‌انداز اقتصادی وخیم‌تر، قیمت طلا پس از صعود به بالاترین سطح بیش از سه هفته گذشته در هفته اخیر ثابت ماند. هر اونس طلای نقطه‌ای XAU/USD روز دوشنبه به قیمت 1763.64 دلار معامله شد که نسبت به بسته‌شدن قبلی خود اندکی کاهش داشت.

سایر فلزات گرانبها نیز ثابت بودند. آتی پلاتین با قیمت 889.90 دلار معامله شد، در حالی که آتی نقره تا حد زیادی بدون تغییر در 20.145 دلار معامله شد. با این حال، انتظار می‌رود که با افزایش بیشتر نرخ‌های بهره ایالات متحده در سال 2022، فضا تا حد زیادی تحت فشار قرار گیرد.

فدرال رزرو هفته گذشته نرخ بهره را 75 واحد افزایش داد و اعلام کرد که احتمال افزایش بیشتر در مواجهه با تورم بسیار بالا وجود دارد.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 10 مرداد 1401 ساعت 11:09
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین