خبر

آیا تاج طلا باز هم خواهد درخشید؟

آیا تاج طلا باز هم خواهد درخشید؟

طلا گرچه ثابت مانده اما پس از تقریباً دو سال افزایشی، در یک چرخهٔ 1680 تا 2070 در نوسان است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، طلا قبل از تصمیم گیری نرخ FOMC ثابت می‌ماند. چنین آرامشی اغلب پیش درآمد یک حرکت خوب است. طلا پس از تقریباً دو سال افزایش قیمت، در یک چرخه‌ی گسترده 1680 تا 2070 دلاری در حال حرکت است.

در سطوح فعلی نزدیک به 1720 دلار، طلا در نزدیکی سطح 61.8 درصد فیبوناچی روند دو ساله از آگوست 2018 تا آگوست 2020 تثبیت می‌شود. با این حال، فروش ادامه پیدا نکرد و قیمت به سرعت به سطوح بالای 1700 دلار بازگشت.

در سمت تحلیل تکنیکال، طلا در نمودار هفتگی RSI وارد منطقه اشباع فروش نشد. در ده سال گذشته، حرکت از منطقه اشباع خرید یا فروش به «منطقه عادی» بین 30 تا 70 شروع رسمی حرکت گسترده ضد روند یا پایان آن بود.

ما همچنین انتظار داشتیم که فروشندگان طلا همانند مثال بیت کوین، قیمت آن را به خط میانگین متحرک 200 هفته‌ای برسانند. این خط در حال حاضر نزدیک به 1655 دلار است، و فروش هفته گذشته تنها در 20 دلار متوقف شده است، اگرچه قیمت در 6 سال گذشته برای عبور از این خط، خجالتی نبوده است.

طلا و بیت کوین

فروش ناتمام طلا از نظر فنی، همراه با آرامش اخیر - تعادل مجدد - باعث می‌شود تا ما را برای موج دیگری از فروش طلا بر اساس تصمیم امروز FOMC یا انتشار برآوردهای اولیه تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم در اواخر هفته آماده کنیم.

در عین حال، ما نمی‌توانیم چندین عامل حمایت‌کننده از خریداران را نادیده بگیریم. طلا در مواجهه با تشدید بی‌سابقه سیاست پولی و کندی اقتصاد جهانی، نسبتاً خوب است. ده سال پیش، در شرایط کلان مشابه، قیمت حدود 70 درصد از رالی قبلی کاهش یافت.

اغلب این اتفاق می‌افتد که اوت-سپتامبر پایه‌های یک روند بلندمدت جدید در طلا را ایجاد می‌کند. و این بار، می‌تواند بازگشت یک بازار گاوی باشد. تصمیم امروز FOMC ممکن است نشان‌دهنده‌ی اوج شکنجه باشد و سایر تصمیمات سیاست پولی کمتر تهاجمی خواهند بود.

همچنین، بیش از حد از افزایش 75 تا 100 امتیازی امروز فدرال رزرو نترسید. در سال 2015، اولین افزایش نرخ بهره از زمان بحران مالی جهانی، نقطه پایین طلا را در آن چرخه نشان داد.

به طور کلی، ما تمرکز قابل توجهی از عوامل را در اطراف طلا داریم. افت شدید زیر سال 1650 و متعاقب آن فشار پایدار در روزهای آینده می‌تواند اولین نشانه‌ای باشد که خرس‌ها خسته نشده‌اند و شاید منطقی باشد که در مورد کاهش طلا تا چندین سال بعد از آن صحبت کنیم. افزایش خرید یک دارایی تقریباً اشباع فروش می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که نزول دو ساله به پایان رسیده است و طلا دوباره خواهد درخشید و در اوایل سال آینده به بالاترین حد خود خواهد رسید.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 5 مرداد 1401 ساعت 14:07
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین