خبر

لیر، زخمی سقوط!

لیر، زخمی سقوط!

با افزایش نگرانی‌ها در مورد سیاست ارزی دولت در مواجهه با تورم فزاینده و ترس از رکود جهانی، لیر ترکیه امروز باز هم سقوط کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، لیر ترکیه در روز دوشنبه دوباره سقوط کرد و با افزایش نگرانی‌ها در مورد سیاست ارزی دولت در مواجهه با تورم فزاینده و ترس از رکود جهانی، کاهش آهسته به سمت 18 در برابر دلار را حفظ کرد.


تحلیلگران می‌گویند که کاهش ارزش، به آهستگی می‌تواند ادامه یابد، مگر اینکه مقامات منبع جدیدی از منابع مالی خارجی برای حفظ ذخایر رسمی خالی پیدا کنند. با افزودن بر عدم اطمینان در هفته‌های آینده، سپرده‌گذاران شرکتی تصمیم خواهند گرفت که آیا تا حد زیادی متکی به حساب‌های ویژه تحت حمایت لیر با پشتیبانی دولت بمانند یا خیر.

لیر در برابر ارز ایالات متحده تا 0.4% تضعیف شد و به 17.8335 رسید و در ضعیف‌ترین سطح خود از زمان بحران ارزی تمام عیار در دسامبر معامله شد، زمانی که به پایین‌ترین سطح تاریخ 18.4 رسید.

ما شاهد کاهش ارزش لیر با سیاست فعلی هستیم. یک معامله‌گر میز خزانه در یکی از بانک‌ها گفت: تعادل در فارکس تنها با از دست‌دادن ارزش لیر، هرچند محدود، حاصل می‌شود.

لیر در این ماه به طور پیوسته 6.3 درصد کاهش یافته است.

گزارش تورم سه ماهه بانک مرکزی ترکیه در روز پنج‌شنبه و افزایش 75 واحدی نرخ بهره مورد انتظار فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه قرار بود کانون توجه سرمایه‌گذاران در این هفته باشد.

انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه در روز پنج‌شنبه مجدداً پیش‌بینی تورم پایان سال خود را از 42.8 درصد قبلی افزایش دهد. بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رود تورم سالانه تا پایان سال 2022 به 70 درصد برسد. لازم به ذکر است که تورم در ماه گذشته نزدیک به 80 درصد به بالاترین حد در 24 سال گذشته رسید.

تورم افسارگسیخته ناشی از یک سری کاهش غیرمتعارف نرخ بهره بود که 44 درصد ارزش لیر را در سال گذشته کاهش داد. امسال 26 درصد دیگر تضعیف شده است.

لیر قربانی تورم

با وجود کاهش بی‌امان، انتظار می‌رود بانک مرکزی حداقل یک سال دیگر نرخ سیاستی خود را در 14 درصد ثابت نگه دارد و در عوض بر اقدامات احتیاطی کلان در مورد وام‌ها و نقدینگی تمرکز کند.

خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی در این ماه به کمی بیش از 6 میلیارد دلار کاهش یافته است که پایین‌ترین سطح از سال 2002 است و بانکداران ذخایر ارزی را بدون در نظر گرفتن سوآپ منهای 55 میلیارد دلار محاسبه می‌کنند.

معامله‌گر میز خزانه‌داری گفت که یک سوال بزرگ این است که آیا منابع فارکس خارجی جدید با توجه به نیاز به منابع تازه در سطوحی بی سابقه‌، به ترکیه سرازیر خواهد شد.

مقامات با حساب‌های بانکی ویژه‌ای که KKM نامیده می‌شوند و جهت جلوگیری از احتکار دلار، یورو یا طلا، از پس‌اندازکنندگان و شرکت‌ها در برابر سقوط بزرگ لیر محافظت می‌کند، تلاش کردند تا از افت لیر نسبت به پایان سال گذشته جلوگیری کنند.

معامله‌گر خزانه‌داری اظهار داشت: «بازارها در حال نظارت بر جابجایی KKM های شرکت‌ها هستند که از این هفته آغاز، و طی 3 تا 5 هفته تشدید می‌شود. ما هنوز شاهد تقاضای فارکس سنگین به دلیل KKM نبوده‌ایم. اما این موضوع که آیا بازگرداندن KKM باعث ایجاد تقاضای فارکس می‌شود، برای سیر لیر حائز اهمیت است.»

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 3 مرداد 1401 ساعت 16:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین