خبر

ادامه روند کاهشی ین

ادامه روند کاهشی ین

با توجه به اینکه وزیر خزانه‌داری ایالات متحده معتقد است مداخله ارزی تنها در شرایط استثنائی لازم است، کاهش چشمگیر ین در هفته‌های اخیر تایید شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه کاهش قابل توجه ین ژاپن در هفته‌های اخیر را تایید کرد، اما گفت که دیدگاه ایالات متحده این است که مداخله ارزی تنها در «شرایط نادر و استثنایی» ضروری است.

یلن پس از دیدارهای جداگانه با شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن و هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، به خبرنگاران گفت که آنها کاهش ارزش ین را بررسی کرده‌اند، اما در مورد مداخله یا سیاست‌های مرتبط بحثی نداشته‌اند.

یلن و سوزوکی در بیانیه‌ای مشترک پس از گفتگوی بیش از یک ساعته خود متعهد شدند که به رایزنی نزدیک در مورد بازارهای ارز و «همکاری مناسب» در مورد مسائل ارزی، در راستای تعهدات خود به عنوان بخشی از گروه هفت و گروه 20 اقتصاد ادامه دهند.

دلار در برابر ین در روز سه شنبه پس از رسیدن به بالاترین سطح 24 ساله 137.75 در روز دوشنبه، به حدود 136.89 رسید.

سوزوکی به خبرنگاران گفت که نگرانی‌های یلن ژاپن در مورد تضعیف شدید ین را در میان می‌گذارد و با جدیت گوش می‌دهد.

یلن به خبرنگاران گفت که واشنگتن متقاعد شده است که کشورهایی مانند ژاپن، ایالات متحده و سایر اعضای گروه هفت کشور ثروتمند باید نرخ ارز تعیین‌شده توسط بازار داشته باشند و مداخله «تنها در شرایط نادر و استثنایی» ضروری است.

یلن گفت که او این موضع را در دیدار با مقامات ژاپنی تکرار کرد و تعهدات G7 و G20 شامل «ارتباط نزدیک در مورد تحولات نرخ ارز» بود.

یلن در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ارزش ین به دلیل بحران روسیه و اوکراین و اثرات آن بر اقتصاد جهانی است یا بیشتر به دلیل عوامل کلان اقتصادی، خاطرنشان کرد که ژاپن همچنان به «کنترل منحنی بازده و سیاست نرخ بهره صفر» در زمانی که فدرال در حال سخت‌تر کردن ذخایر سیاست‌های پولی بود، ادامه داد.

او گفت در نتیجه، اختلاف نرخ بهره - که به طور سیستماتیک دلار را تقویت، و سایر ارزها را تضعیف می‌کرد - «بسیار بزرگ» شده بود، اگرچه زیان ین از آنچه که بر اساس شکاف انتظار می‌رفت بیشتر بود.

او خاطرنشان کرد، «سفته بازی در بازار» نیز وجود داشت.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 21 تیر 1401 ساعت 16:04
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین