خبر

نفت بی‌رشد به خاطر نگرانی‌های رشد

نفت بی‌رشد به خاطر نگرانی‌های رشد

با ضعیف‌شدن چشم‌انداز رشد جهانی و بالارفتن نرخ بهره و گسترش قرنطینه در چین، قیمت نفت روند کاهشی یافت.

به گزارش شبکه اطلا‌ع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز (هیوستون) - قیمت نفت در روز جمعه کاهش یافت و تقریباً 5 درصد هفتگی خود را از دست داد، زیرا چشم‌انداز رشد ضعیف‌تر جهانی، نرخ بهره بالاتر و قرنطینه ناشی از کووید-19 در چین به تقاضا آسیب می‌رساند، حتی در شرایطی که اتحادیه اروپا ممنوعیت نفت روسیه را در نظر دارد که عرضه را کاهش می‌دهد.

هر بشکه نفت خام برنت 1.68 دلار یا 1.6 درصد کاهش یافت و به 106.65 دلار رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 1.72 دلار یا 1.7 درصد کاهش به 102.07 دلار رسید.

شاخص جهانی برنت ماه گذشته به 139 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال 2008 است، اما هر دو معیار نفت در این هفته به دلیل نگرانی‌های تقاضا تقریباً 5 درصد کاهش یافتند.

مقام شماره 2 این آژانس گفت: صندوق بین‌المللی پول که این هفته پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی برای سال 2022 را کاهش داد، در صورتی می‌تواند این پیش‌بینی را بیشتر کاهش دهد که کشورهای غربی تحریم‌های خود را علیه روسیه گسترش دهند و قیمت انرژی بیشتر شود.

بلومبرگ گزارش داد که دولت آلمان پیش‌بینی رشد خود را برای سال 2022 از 3.6 درصد به 2.2 درصد کاهش می‌دهد، در حالی که انتظار می‌رود تقاضای چین برای بنزین، گازوئیل و سوخت هوانوردی در آوریل نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش یابد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز پنجشنبه گفت افزایش نیم درصدی در نرخ‌های بهره آمریکا در نشست بعدی سیاست فدرال رزرو در ماه مه روی میز خواهد بود و دلار را به بالاترین حد در دو سال اخیر خواهد رساند. دلار قوی‌تر، نفت و سایر کالاها را برای کسانی که ارزهای دیگر دارند گران‌تر می‌کند.

دلار قوی‌تر

جفری هالی، تحلیلگر کارگزاری OANDA گفت: «در این مرحله، به نظر می‌رسد ترس از رشد چین و سخت‌گیری بیش از حد فدرال رزرو که رشد ایالات متحده را محدود می‌کند، نگرانی‌ها را در مورد اینکه اروپا به زودی تحریم‌ها را بر واردات انرژی روسیه گسترش خواهد داد، برطرف کند.»

تنگی عرضه

به گفته منابع، از طرف عرضه، کنسرسیوم خط لوله خزر روسیه-قزاق (CPC) پس از تقریبا 30 روز اختلال، انتظار می‌رود صادرات کامل خود را از 22 آوریل از سر بگیرد.

بر اساس گزارش شرکت بیکر هیوز، تعداد سکوهای نفتی ایالات متحده در این هفته با یک افزایش به 549 رسید که بالاترین رقم از آوریل 2020 است.

با این حال، محدودیت عرضه، حمایت را فراهم کرد زیرا لیبی 550000 بشکه در روز از تولید خود را به دلیل اختلالات از دست داد. اگر اتحادیه اروپا نفت روسیه را تحریم کند، عرضه ممکن است بیشتر کاهش یابد.

یک منبع اتحادیه اروپا این هفته به رویترز گفت که کمیسیون اروپا در حال کار برای تسریع دسترسی منابع انرژی جایگزین است، در حالی که یک مشاور ارشد کاخ سفید گفت که او مطمئن است اروپا مصمم است صادرات نفت و گاز روسیه را متوقف یا بیشتر محدود کند.

هلند اعلام کرد که قصد دارد استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه را تا پایان سال جاری متوقف کند.

مورگان استنلی (NYSE:MS) با اشاره به «کسری بیشتر» در سال جاری به دلیل کاهش عرضه از سوی روسیه پیش‌بینی قیمت برنت در سه ماهه سوم خود را 10 دلار در هر بشکه به 130 دلار افزایش داد.

داده‌های Euroilstock نشان داد که پالایشگاه‌های اروپایی در ماه مارس 9.04 میلیون بشکه در روز نفت خام فرآوری کردند که 4 درصد نسبت به ماه قبل و 4.8 درصد بیشتر از سال قبل کاهش داشت.

شرکت تحقیقاتی IIR Energy گفت که انتظار می‌رود پالایشگاه‌های نفت ایالات متحده برای هفته منتهی به 22 آوریل حدود 1.08 میلیون بشکه در روز ظرفیت آفلاین داشته باشند که ظرفیت پالایشی موجود را 47000 بشکه در روز افزایش می‌دهد.

رابرت یاوگر، مدیر اجرایی آتی انرژی در میزوهو، می‌گوید: «در حالی که ممکن است سقوط کنیم، نقطه عطفی وجود دارد که در آن پشتیبانی می‌شویم، زیرا اصول اساسی در اینجا بسیار سخت‌گیرانه‌تر هستند.»

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 ساعت 16:24
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین