خبر

آیا نفت می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد؟

آیا نفت می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد؟

قیمت نفت، پس از افت شدید خود بهبود یافت با این حال نگرانی ها مبنی بر عرضه تولیدات نفتی کماکان پابرجاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز چهارشنبه، پس از کاهش شدید جلسه پیشین بهبود یافت و با نگرانی هائی مبنی بر کاهش عرضه از جانب روسیه و لیبی همراه بود، در حالی‌ که داده‌های صنعت حاکی از کاهش ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته می‌باشند.

بهای معاملات آتی نفت خام برنت تا ساعت ۴:۰۰ به وقت گرینویچ با افزایش ۹۸ سنتی (۰.۹ درصدی) همراه بود و به ۱۰۸ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید. در حالی که معاملات نفت خام WTI در ماه آینده که روز چهارشنبه به پایان خواهد رسید، ۹۴ سنت (۰.۹ درصد) افزایش یافت و به ۱۰۳ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات دو ماه اینده ۱.۰۷ دلا افزایش یافت و به قیمت ۱۰۳ و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید.

پس از آنکه صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از رشد جهانی را تقریباً یک درصد کاهش داد، هر دو معیار در معاملات پرنوسان روز سه‌شنبه ۵‌.۲ درصد کاهش یافتند و با استناد بر تأثیرات اقتصادی تنش های شرق اروپا، هشدار دادند که تورم اکنون خطری آشکار برای اکثر کشورهاست.

رئیس بخش استراتژی کالائی شرکت خدمات مالی ING مستقر در سنگاپور، بیان کرد : «یکجا فروشی دیروز به دلیل بازنگری های صندوق بین المللی پول (IMF) بیش از حد بود. من معتقدم که خطرات کماکان افزایش خواهند یافت، این احتمال وجود دارد که مشکلات بیشتری از سوی لیبی و ممنوعیت نفت روسیه از جانب اتحادیه اروپا را شاهد باشیم.»

قیمت‌ نفت، سرتاسر جهان نوساناتی به همراه داشت و به دنبال تحریم‌ها علیه روسیه (که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان و تامین‌ کننده‌ای کلیدی برای اروپا می‌باشد)، افزایش یافته است.

با این حال، چشم‌انداز روشن‌تر اقتصاد جهانی و تداوم قرنطینه‌ کووید-۱۹ در چین که به بازار این کشور به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان ضربه زده است، بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته اند.

به بیان گزارشی از اتحادیه تولیدکنندگان به برسی رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، در ماه مارس ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز، کمتر از اهداف خود تولید کردند، زیرا تولیدات روسیه در پی تحریم های اعمال شده از جانب غرب کاهش یافته‌است.
بر اساس این گزارش، روسیه حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدف خود در ماه مارس، یعنی ۱۰.۰۱۸ میلیون بشکه در روز تولید کرد.

مسائل دیگری نیز بر این نگرانی ها افزود. شرکت ملی نفت لیبی روز سه شنبه در بندر نفتی برگا، فورس ماژور اعلام کرد و گفت قادر به انجام تعهدات خود در قبال بازار نفت نمی‌باشد.

به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه نفت آمریکا در روز سه‌شنبه، هفته گذشته در ایالات متحده، ذخایر نفت خام، برخلاف انتظاراتی که امید به افزایش آن داشت، ۴.۵ میلیون بشکه کاهش یافت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) ( قوه آماری وزارت انرژی ایالات متحده)، داده های هفتگی خود را در ساعت ۱۰.۳۰ صبح (به وقت شرق) روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد.

نویسنده: حامد نویدی کاشانی
چهارشنبه 31 فروردین 1401 ساعت 10:59
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین