خبر

شاخص بورس ۴ هزار واحد افت کرد

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز ۳۱ شهریور با کاهش ۴۸۰۰ و توقف در جایگاه یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

بورس اوراق بهادار تهران این روز‌ها روی دور تعدیل و عقب‌نشینی قرار گرفته و با وجود اینکه چهارشنبه هفته گذشته دو عرضه اولیه در بورس و فرابورس انجام شد، اما روز شنبه اولین روز هفته شاخص کل با کاهش ۳۷ هزار و ۹۹۱ واحد به رقم یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۲۱ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۰ هزار و ۵۳۳ واحد به رقم ۴۳۹ هزار و ۹۳۲ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۸۲۷ هزار میلیارد تومان بالغ شد. معامله‌گران بیش از ۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۸۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند. ارزش معاملات فرابورس هم به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات دو بازار از ۲۷ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان هم فراتر رفت. همه شاخص‌های بورس قرمز بودند بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۲.۵ درصد کاهش یافتند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۲.۳ درصد افت کردند، شاخص آزاد شناور ۲.۵ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۳.۴ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۱.۵ درصد کاهش یافت. نماد‌های فولاد مبارکه، گل‌گهر، ملی مس، چادرملو، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت اصفهان و توسعه معادن فلزات همگی بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

روز پس از آن بورس تهران معاملات ۲۸ شهریورماه، خود را با افت ۲۹ هزار واحدی به پایان رساند. در پایان معاملات بازار سرمایه، شاخص کل بورس با افت ۲۹ هزارو ۷۴۲ واحدی به عدد یک میلیون و ۴۲۰ هزارواحد و شاخص هم وزن نیز با افت ۸هزار و ۹۳۸ واحدی به عدد ۴۳۱ هزار واحد رسید. نماد‌های فارس، فملی و فولاد بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند. همچنین در فرابورس شاخص با افت ۳۲۱ واحدی به عدد ۲۱ هزارواحد رسید و نماد‌های آریا، بپاس و هرمز بیشترین تاثیر را در افت شاخص فرابورس داشتند. همچنین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود پنج هزار و ۵۱۵هزار میلیارد تومان رسید و بیش از ۹۰۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی بود.

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۰_ با رشد هفت هزار و ۲۷۹ واحدی به یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۷۵۸ واحد رسید. از تغییرات شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد هزار و ۵۹۶ واحدی شاخص کل هم وزن اشاره کرد. همچنین حجم معاملات شش میلیارد و ۱۶۶ میلیون سهم بود که طی ۶۷۷ هزار و ۸۶۶ معامله داد و ستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۴۳ هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال رسید. ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۵۷ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال شد. همچنین نماد‌های "فارس"، "مبین" و "فملی" بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص داشته‌اند.

در پایان معاملات روز سه شنبه شاخص کل بورس پس از افت ۳۶هزار و ۵۳۵واحدی (۲.۶درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۹۱هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۲.۶درصدی مواجه شد. آخرین قیمت ۵۰نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۴۲۹نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به ۶هزار و ۸۰۰میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها رقمی در حدود هزار و ۲۴۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز عرضه ۹۵ هزار و ۴۷۹ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، قیر، وکیوم باتوم و PDA TAR را تجربه می‌کند. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز میزبان عرضه ۵۵ تن عایق رطوبتی و ۳۲ هزار تن قیر است. بازار فرعی بورس کالای ایران هم شاهد عرضه ۱۱ هزار و ۱۲۸ تن براده آلومینیوم، براده چدن، تخته پالت، شمش بلوم، ضایعات باطری، ضایعات فولادی و نرمال پارافین است.

شاخص کل بورس در پایان معاملات چهارشنبه ۳۱ شهریور بازار سرمایه، با کاهش ۴ هزار و ۸۳۳ واحدی به یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۴۰۲ واحد کاهش یافت. شاخص هم وزن نیز ۶ هزار و ۲۳ واحد منفی و در ایستگاه ۴۱۵ هزار و ۴۹۵ واحدی متوقف شد. فرابورس هم با کاهش ۱۵۷ واحدی به ۲۰ هزار و ۵۶۴ واحد سقوط کرد. حدوداً ۱.۶ میلیون فقره معامله با ارزش ۷.۲ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار سرمایه نیز در کانال ۵.۵ هزار هزار میلیارد تومان باقی مانده است. بر این اساس سهامداران شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، سرمایه‌آفرین و بیمه اتکایی امین بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های صنایع جوشکاب یزد، سیمان سفید نی ریز و تولید نیروی برق آبادان بیشترین افت را تجربه کردند. این گزارش می‌افزاید: در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۴ میلیارد و ۲۷۲ میلیون ورقه به‌ارزش ۱۲ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان در یک میلیون و ۴۱۷ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۱۵۷ واحد افت کرد و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۵۶۴ واحد قرار گرفت. در این بازار هم سهامداران شرکت‌های بیمه اتکایی ایرانیان، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و ریل پرداز نو آفرین بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب، توکاریل و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
منبع:
پنجشنبه 1 مهر 1400 ساعت 13:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین