خبر
 

اظهارنامه مالیاتی چیست و نحوه تنظیم و ارائه آن

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اظهارنامه مالیاتی چیست و نحوه تنظیم و ارائه آن

اظهارنامه مالیاتی تفسیری از هزینه ها، درآمد ها و دیگر داده های مالیاتی است که بایستی به اداره دارایی فرستاده شود. این اظهارنامه بایستی در فرصت مناسبی ثبت شود زیرا که فرستادن آن در زمان نامناسب یا دیر هنگام سبب پرداخت جریمه می شود. کلیه اسناد و مدارک مرتبط به مالیات بایستی به شیوه دسته بندی شده و مدون تمهید شود.

در صورت گزارش ندادن مقدار سود و زیان، مالیات به وسیله ممیزین سازمان مالیات معلوم می شود. یک مشاوره مالی می تواند برای کامل کردن پروسه این نوع اظهارنامه در ذخیره مالیات شما وظیفه عمده و اساسی ایفا کند. برنامه ریزی مالیاتی سبب کم کردن نرخ مالیات ، کم کردن مقدار درآمد من جمله مالیات و کنترل مطلوب تر می شود. در حقیقت این بیانیه مالیاتی سالانه برای همان سال سامان دهی و تنظیم می شود. برای همه افراد حقیقی سال مالیاتی از آغاز فروردین تا ۲۹ اسفند می باشد. در خصوص افراد حقوقی با ملاحظه به آئین نامه امکان دارد سال مالی معلوم شود.

هر شخص بایستی هماهنگ با کسب و کار خود فرم اظهارنامه مالیاتی مخصوص به خود را تکمیل کند. چنانچه بیانیه کارکرد برای افراد تکمیل شود به آن بیانیه مالیات خودارزیابی گفته می شود. بیانیه ای که برای نهاد ها  سامان دهی و تنظیم می شود به منزله بیانیه مالیات مشارکت یا بیانیه مالیات موسسه تعیین می گردند. در مجموع این اظهارنامه یک کارنامه مالی به حساب می آید که سالانه به وسیله اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی به سازمان مالیات تقدیم می شود. از سال ۱۳۹۱ بیانیه به شیوه الکترونیکی آپلود می شود و در دسترس سازمان مالیات قرار میگیرد.

آشنایی با نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

تا قبل از سال ۱۳۹۱ فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مالیاتی می بایست فرم بیانیه کاغذی را از مراجع وابسته تهیه و نسبت به پر کردن اظهارنامه مالیاتی و فرستادن آن مبادرت می نمودند  این عمل معمولا هم وقت گیر هم هزینه بر بود. به هدف تجلیل از مودیان و راحتی و سرعت به پروسه ارسال، اخذ و تحلیل داده های مودیان مالیاتی، بیانیه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱ در برنامه ی کار واقع شد، و هر کسی می تواند با رجوع به سایت اداره امور مالیاتی نسبت به کامل کردن و تقدیم این اظهارنامه به صورت اینترنتی مبادرت نماید و شناسه رهگیری اخذ نماید.  در حال حاضر برای بیانیه ارزش افزوده و اخذ پلمپ دفاتر هم ، پروسه ها در سیستم های مرتبط در بستر فضای مجازی صورت می گیرد.

اداره امور مالیاتی امروزه علاقه ای به تنظیم اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیک و بدون رجوع حضوری اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد. ارسال بیانیه به این صورت منوط به کامل نمودن  مراحل ثبت نام الکترونیک می باشد و همه فعالان اقتصادی از جمله اشخاص حقیقی ، حقوقی و شکل گیری حقوقی می توانند با رجوع به سایت معتبر   www.tax.gov.ir از سرویس های غیر حضوری این سیستم بهره بگیرند.

ولی در شیوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی، داده های فرد و یا موسسه بایستی به شیوه درست و دقیق وارد شود. به واسطه پایگاه اینترنتی اداره امور اقتصاد و دارایی ، فرم الکترونیکی بیانیه کامل  فرستاده می شود. پس از آن موسسات یا سرمایه داران حقیقی این امکان را دارند که در طی مدت زمانی که در اختیار آنها گذاشته شده دفاتر قانونی موسسه خود را هم به سازمان مالیاتی عرضه نمایند. اگرچه داده ها به شکل صوری وارد شده باشد و دفاتر با بیانیه مالیاتی  همخوانی نداشته باشد امکان دارد جریمه هایی برای سرمایه داران مدنظر قرار دهند.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

مراحل ۵ گانه ثبت نام الکترونیک  اظهارنامه مالیاتی

چندین سال است که ایجاد اظهارنامه مالیاتی به فرمان اداره امور مالیاتی به صورت الکترونیک و بدون رجوع حضوری صورت می گیرد و در ۵ گام صورت می پذیرد:

  • مرحله نخست: پیش ثبت نام الکترونیک بیانیه های مالیاتی

در این قدم شما بایستی شناسه اقتصادی داشته باشید . داده های پایه ای موسسه اخذ شده و بعد از درج شماره تلفن همراه در سامانه ، تاییدیه پستی با کد پستی ۱۰ رقمی را در سامانه آپلود کنید.

  • مرحله دوم: صحت سنجی داده ها

یکی از مراحل ثبت نام الکترونیک اظهارنامه مالیاتی صحت سنجی داده می باشد. در این مرحله می بایستی قسمتی از داده های ثبت شده در مرحله پیشین از ماخذ متعدد ، استعلام و صحت سنجی شده و بعد از تصدیق درستی داده ها وارد مرحله بعدی شوید. اگر داده ها درست نباشد موضوع به صورت پیامکی به شماره همراه ثبت شده اطلاع داده خواهد شد.

  • مرحله سوم: تولید و ارسال داده های کاربری برای این نوع بیانیه

در این وهله اگر داده های پیش ثبت نام مورد قبول اداره امور مالیاتی کشور واقع شود شناسه کاربری و پسورد عبور برای شما ایجاد شده و به شکل پیامکی فرستاده می شود.

  • مرحله چهارم: ثبت نام الکترونیک

در این قدم پس از اخذ اطلاعات کاربری به سیستم وارد شده و داده های اقتصادی بنگاه خود را تکمیل نمایید.

  • مرحله آخر : اعتبار سنجی

از دیگر مراحل ثبت الکترونیک اظهارنامه مالیاتی اعتبار سنجی است. اعتبار سنجی میدانی و ستادی داده های دریافت شده صورت می گیرد  و با پرونده های فیزیکی مقایسه می شوند. اگر تناقضی در آن پیدا شود به شکل پیامکی آگاهی رسانی خواهد شد. اگر داده های شما مورد قبول اداره باشد بعد از  آن نوبت به  ارسال بیانیه الکترونیک خواهد بود.

نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی مودیان

آشنا با نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی مودیان

نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی به شیوه خود اظهاری است. از آغاز سال ۱۳۹۱ فعالان اقتصادی حقیقی و حقوقی بایستی با رجوع به پایگاه اینترنتی اداره امور اقتصادی و دارایی در رابطه با کامل کردن و تقدیم بیانیه مالیاتی الکترونیکی  به واسطه پیش ثبت نام در سیستم مالیاتی وارد و مبادرت به اخذ بیانیه مالیاتی نمایند. تقدیم الکترونیکی بیانیه فعالان اقتصادی به وسیله اسم کاربری و رمز عبور و شناسه رهگیری پیش ثبت نام و در صورت کامل نمودن اطلاعات ثبت نام مقدور است.

 مودیان در رابطه با کامل نمودن ثبت نام و برطرف نمودن ایراد های احتمالی این مرحله با عرضه اسناد ضروری و لازم به مدت یک ماه از تاریخ انقضای تقدیم بیانیه می توانند به واسطه سامانه عملیاتی معتبر مبادرت کنند. در صورتی که حتی یک عامل تناقض قابل تایید در دفاتر موجود باشد مالیات موسسه علی الراس خواهد شد.

در صورت نیاز به تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی می توانید از شرکت های حسابداری و حسابرسی معتبر مانند شرکت حسابداری اقتصاد قرن کمک بگیرید.

نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 24 شهریور 1400 ساعت 12:54
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین