خبر

اولین واکنش مثبت بورس به دولت سیزدهم

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مراسم تنفیذ مهم‌ترین رویداد در سیاست بود، مطرح کرد: بازار سرمایه در واکنش به این رویداد مهم، واکنشی مثبت نشان داد.

به گزارش پول نیوز، در جریان معاملات دیروز، بازار سهام روند شاخص کل بورس مثبت بود. نماگر بورس در پایان بازار امروز با ۱۷ هزار واحد مثبت و ۱٫۳ درصد رشد، در محدوده یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد قرار گرفت. اما دیروز برخلاف روند مثبت بازار، شاخص کل هم‌وزن با ۲۳۰ واحد منفی در کانال ۴۰۰ هزار واحد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس دیروز به چهار هزار ۷۲۹ میلیارد تومان رسید حجم معاملات بورس هم به شش هزار میلیارد برگه سهم رسید. همچنین نماد‌های «فارس»، «میدکو» و «شستا» بیشترین تاثیر مثبت را در روند بازار گذاشتند. بیشترین تراکنش هم برای سپید، پترول و شستا ثبت شد.

در بازار گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو شاخص‌ترین گروه‌های صنعتی بودند. بیشترین حجم معامله هم برای «وسکرمان»، «خساپا» و «خودرو» ثبت شد.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: این روزها، تعادل بر بازار حاکم است و طبیعی است که یک روز شاهد روند مثبت در شاخص کل و روزی دیگر روندی منفی از آن شاهد باشیم، اما مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث شد تا شاهد رشد شاخص کل باشیم، مراسم تنفیذ ریاست جمهوری بود چراکه دیروز حرف‌هایی هم از بازار سهام و سهامداران آن در این میان، شنیده شد.

وی در ادامه تصریح کرد: دیروز ابراهیم رئیسی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به مساله کسری بودجه، مساله ثبات در بازار سرمایه و کنترل تورم اشاره کرد همین موضوعات سیگنال‌های مهمی را به بازار سهام داد و شاخص کل بورس تا انتهای معاملات دیروز به کانال یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد رسید که البته، این مسئله بیشتر با توجه به رشد قیمت دلار و همچنین، سیگنال‌های منفی از روابط بین‌المللی و مذاکرات وین رقم خورد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این روز‌ها سهامداران توجه ویژه‌ای به دو گروه سیمانی و فلزات اساسی دارند، مطرح کرد: با دخالت‌های دولت در نرخ‌گذاری و قطعی‌های برق مانع از سرعت گرفتن تحرکات مثبت این گروه‌ها شده‌اند، اما با این وجود، برآیند کلی از این گروه‌ها به دلیل برخورداری از وضعیت بنیادی مناسب، مثبت است.

رضوانفر درباره سرنوشت گروه فلزات اساسی گفت: چشم‌انداز و برآیند کلی از گروه فلزات و کانی‌ها با توجه به روند افزایشی نرخ ارز و تحولات بازار‌های جهانی مثبت است و در صورتی که از بحران فعلی عبور کنیم، اتفاقات مثبتی در این گروه رخ می‎‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر نماد‌هایی که امید به سودآوری آن‌ها در بازار زیاد شده است، گروه نفتی و پتروشیمی است این دو گروه با وجود آنکه در شرایط تحریمی به سر می‌بریم و شرایط سختی را برای فروش نفت می‌گذرانیم، اما به دلیل گزارشات فروش دیگر محصولات نفتی و افزایش نرخ‌های زنجیره محصولات پتروشیمی توانسته‌اند روند خوبی را داشته باشند. به این ترتیب، بازار سرمایه هم به روند مثبت و متعادل خود ادامه خواهد داد.
 
 
منبع:
چهارشنبه 13 مرداد 1400 ساعت 23:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین